Kulturrådet har delt ut 20,7 millioner til dans og teater
Kulturrådet har delt ut 20,7 millioner kroner til prosjekter innen fri scenekunst dans og teater. Til søknadsfristen 1. september kom det inn til sammen 206 søknader til støtterordningene med en samlet søknadssum på 106 millioner kroner.
Lederne for Faglig utvalg for teater Iren Reppen, og Faglig utvalg for dans Arne Fagerholt, er enige om at det har vært en vanskelig men god søknadsrunde innenfor ordningene for fri scenekunst – teater og dans.
– Tildelingene i høst var vanskelige. Det var svært mange kvalifiserte søkere, og flere søknader vi måtte avslå på grunn av budsjettrammene. Vi ser at variasjonen blant søkerne er stor og kvaliteten høy, sier Iren Reppen, som også er medlem i Kulturrådet.
– Det et var en vanskelig runde med veldig mange gode prosjekter som ikke nådde opp og ble grundig diskutert i utvalget. Store kontraster i søknadsmengden, alt fra scenisk hiphop til rent konseptuelle prosjekter. Jeg synes vi har klart å fange opp mangfoldet, i geografisk, formmessig og etnisk og kulturell forstand, sier Arne Fagerholt. Han er også både utvalgsleder og medlem i Kulturrådet.
Mange sterke søknader
62 søknader ble behandlet under ordningen for fri scenekunst – dans, mot 71 i vår. 21 prosjekter er innvilget støtte. Den totale søknadssummen var kr 41 190 430, mens den totale bevilgningen er kr 11 259 500.
Under ordningen for fri scenekunst – teater ble det behandlet 144 søknader, mot 167 i vår. Det er innvilget støtte til 19 prosjekter. Den totale søknadssummen var kr 65 139 455, mens den totale bevilgningen var kr 9 445 000.
Scenekunstkonsulent Melanie Fieldseth mener at selv om det ble behandlet færre søknader i høst enn i vår, var det mange søknader som viste en høy grad av kunstnerisk egenart i prosjektidéene. Prosjektene henvender seg dessuten til forskjellige arenaer i inn- og utlandet og favner bredt geografisk.
Hun sier at søknadene innenfor teater og dans viser sammenfallende tendenser.
– En høy grad av personlig engasjement i valg av tematikk og form kjennetegner mange av prosjektene. Dokumentariske og selvbiografiske tilnærminger har preget mye samtidskunst, inkludert scenekunst, de senere årene. Tildelingsrunden viser imidlertid stor variasjon i uttrykket, særlig med hensyn til musikalske og visuelle uttrykksformer, sier Fieldseth.
Hun forteller at mange av høstens søknader beskriver en sterk bruk av kunstneriske virkemidler og tydelige dramaturgiske, kompositoriske og koreografiske valg. Noe hun mener har potensialet til å utvide uttrykksmangfoldet utover den selvbiografiske fortellingen og virkelighetsnære estetikken som ofte forbindes med et personlig materiale.
Nye modeller for å skape og produsere scenekunst
Fieldseth forteller også at prosjekter som prøver ut nye modeller for hvordan scenekunsten skapes og produseres ble mye diskutert av fagutvalgene.
– Scenekunstnere leter etter innovative og i noen tilfeller mindre formelle rammer for å igangsette prosjekter. Prosjekter som tar mål av seg å bidra til økt refleksjon gjennom performative praksiser og kunstneriske prosesser er også representert i tildelingen. Det innebærer en sterkere vektlegging av utforskning i den skapende prosessen. Slike tilnærminger utfordrer vante kategorier på prosess, produksjon og refleksjon, ved å understreke hvordan de henger sammen, sier Fieldseth.
(NTB)
Her kan du se oversikt over alle dansetildelingene .
Her kan du se oversikt over alle teatertildelingene