Dra på en musikalsk reise med WiMP og Roskildefestivalen
Foto: Christian Hjorth
I år kan Roskildefansen dra på en musikalsk reise sammen med WiMP. I samarbeid med Roskildefestivalens bookere har strømningstjenesten opprettet en facebook-applikasjon som gjør det mulig for publikum å utforske årets musikkprogram. App-brukerne får også mulighet til å vinne billetter til årets Roskildefestival.
Mer enn 180 artister opptrer på årets Roskilfestival, innen rock, pop og hip hop med mere Med et så omfattende program kan det være lett å gå seg vill og derfor har Roskilde, i samarbeid med WiMP, utviklet en Facebook-app som gjør det mulig å utforske hele programmet på forhånd.
– App-en er laget med kjærlighet for musikken og festivalopplevelsen. Det er få som kjenner hver krik og krok i musikkprogrammet like godt som bookerne våre så vi er utrolig stolte og glade for vårt nye verktøy. Av erfaring vet vi at de uventede, tilfeldige musikkfunnene er blant de beste festivalopplevelsene og denne app-en hjelper publikum på vei til den ultimate musikkopplevelsen, sier Rikke Øxner, musikksjef på Roskilde Festival.
App-en Roskilde Music Journey er ment som en oppdagelsesreise gjennom årets musikkprogram. Brukeren legger ut på den musikalske reisen ved å åpne facebook-appen og velge sitt favorittband fra årets program. Deretter vil app-en automatisk anbefale en håndfull artister og band som er knyttet til den valgte artisten. De relaterte bandene er valgt ut av festivalens bookere og WiMP. På denne måten kan brukerne av Roskilde Music Journey oppleve Roskilde Festival på tvers av regioner og sjangre. Hver gang brukeren velger en ny artist foreslår app-en andre relaterte artister. Når app-en er ferdigstilt sitter brukeren igjen med en optimalisert spilleliste som er tilpasset deres egen smak.
Roskilde Music Journey er et verktøy som skal bistå festivalens ambisjon om å være relevant for publikum – og gi hver enkelt muligheten til å gjøre festivalen til sin egen.
– WiMP tar musikkformidlingen like seriøst som Roskilde Festival. Derfor er vi veldig glade for samarbeidet og for at vi har utviklet en unik Facebook-app som bidrar til at publikum kan lytte til og dele programmet – i god tid før festivalstart, forteller Hans-Christian Smed, Director of Sales and Marketing.
Brukerne av app-en Roskilde Music Journey får ikke bare muligheten til å lære festivalprogrammet bedre å kjenne, de kan også vinne billetter til årets Roskilde Festival og WiMP Premium for et år. Vinnere trekkes ukentlig i de neste fire ukene. Les mer her.
Foto: Lars Just