Ukas tips! Damon Albarn
Av: Stian Bjørnsson Hope
Damon Albarn hadde sin absolutte storhetstid på midten av 90-tallet som frontfigur i Blur, og vil for min del alltid være kongen av britpop, uansett hvor mange flere plater Oasis solgte. Når det gjelder nytt materiale har Blur bare gitt ut singelen Under the Westway (2012) siden deres foreløpig siste full-lengder, Think Tank i (2003). Men de leverte en gnistrende god konsert på Øyafestivalen i fjor, og spilte i Japan tidligere i år, så Albarn og Graham Coxon er fremdeles venner, og det er forhåpentligvis grei stemning i leiren.
Mens Blur ellers er i en evigvarende når-kommer-neste-album-tilstand, har Damon Albarn på ingen måte ligget på latsiden. Han har vært aktiv hele tiden med store og små prosjekter, han dannet Gorillaz allerede i 2000, og har senere gjort seg spesielt bemerket gjennom supergruppene The Good, The Bad & The Queen, Rocket Juice & the Moon, Mali Music, og som produsent for Bobby Womacks kritikerroste album The Bravest Man in the Universe (2012).
Damon Albarn slapp i 2012 Dr. Dee under sitt eget navn, en slags opera basert på matematikeren og okkultisten John Dee, men Everyday Robots omtales i pressen som hans første soloplate. Tekstmessig skal det visstnok være en personlig plate, med referanser til både barndom og heroinmisbruk, og et nedstrippet lydbilde som kler alvoret.
I helgen skal jeg spille meg gjennom alle Blur-platene, og synge med for full hals på Boys & Girls, Song 2, og This Is a Low. Det blir en perfekt oppvarming!
Her kan du søke etter og låne musikk, bøker, tegneserier og noter i Deichmans katalog