Øya 2014: Schlägerparade fra Thulsa Doom
Det hadde samlet seg bra med mennesker på gresset foran Hagen. De fleste satt henslengt på bakken i små grupper, og det kunne se ut til at publikummet som ti år tidligere ville ha hoppet energisk rundt nå hadde kommet frem til at all musikk nytes best sittende på baken. Men da inngangsmarsjen startet, og de fem variantene av Doom kom til syne, begynte publikum å røre på seg.
Tekst: Daniel Andersen
Foto: Markus Thorsen
Med ryggen til publikum, i klassisk rockepositur, og med tunge gitarriff, blir det klart fra de første tonene av åpningslåta «Why Do You Keep On (Watching The Porno) After You Came?» at Thulsa Doom kjenner rockens klisjeer og ikke er redd for å bruke dem. Og de følger opp når publikum alt i kveldens andre låt «Kick Me» blir servert en dobbel gitarsolo med synkrone bevegelser av Doom Perignon og El Doom, levert ytterst på scenekanten.
For det handler om fremføring når bandet som startet opp i 1999, og som la opp i 2006, nå er tilbake på scenen. De har tre album og en EP bak seg, den siste fra 2005, og så langt har resultatet av gjenforeningen vært utgivelser av remaster-versjoner av de tidligere albumene. Det er derfor ikke snakk noen nye låter eller de store overraskelsene når Thulsa Doom går på scenen på Øyafestivalen. Publikum vet hva de kan vente seg, og bandet vet hva som skal leveres.
Det er tydelig at Thulsa Doom trives med å være tilbake på scenen, og at publikum er glad for å ha dem der. Og dette i seg selv hever opplevelsen av konserten, for er det noe man fort merker så er det om artistene virkelig liker seg på scenen eller helst skulle vært et annet sted. Og etter hvert som konserten skred frem økte også kontakten mellom band og publikum, mye takket være små og store vittigheter fra bandet, som deres kritikk av det myke plastbestikket på festivalen, etterfulgt av «How Hard Can It Be», og «Nei! Får ikke lov! Hest!» (Ja, du måtte vært der.)
Da Angelov Doom hadde kastet skjorta, Thulsa Doom spilt «Machine Of Oslo» som siste låt, og en asiatisk karaokeversjon av «In The Ghetto» kunne høres på anlegget, sto publikum igjen uten å ha hørt noe nytt, men de hadde fått det de forventet.
Sjekk også anmeldelsen Victor Josefsen skrev for Puls i 2000:
THULSA DOOM
SHE FUCKS ME (2000)
SAFETY PIN
Med buldrende trommer, fandenivoldske gitarriff og insisterende vokal beviser Thulsa Doom at stonerrocken ikke er død og begravd slik mange har hevdet.
Kyuss definerte begrepet stonerrock på begynnelsen av 90 tallet og rakk å gi ut fire klassiske stoner-album pluss noen singler og EP’er i løpet av tiåret. Kyuss inspirerte Fu Manchu, et annet toneangivende band innen stonerrocken, til å plugge inn instrumentene. Et Kyuss-medlem ble med i nettopp Fu Manchu.
Stonerrock var hipt for et par år siden. Men i det Queens Of The Stone Age (igjen med medlemmer fra Kyuss-stallen) innførte popelementer, særlig på siste albumet «Rated R», trodde de fleste at den siste spikeren var slått i stonerrockkista.
Thulsa Doom har derimot ikke latt seg friste til å flørte med pop. Her spilles det steinhard bråkete rock med lett absurde og svært så humoristiske tekster. Fatboy Slim ligger blant annet tynt an hvis han støter på gutta i Thulsa Doom:
Fatboy Slim gets me annoyed
Norman Cook must be destroyed
Let’s do something. Who will join?
Come along, let’s kill the boy!
EP’en «She Fucks Me» kommer ut på den spanske Safety Pin-labelen, som fra før av har band som Turboneger, New Bomb Turks og Hellacopters i arkivet sitt.
Thulsa Doom leverer en blanding av Black Sabbath slik Ozzy Osbourne & co låt på «Paranoid», tungvekterne Tad på deler av albumet «8-Way Santa» pluss de tidligere nevnte stonerrockerne Kyuss og Fu Manchu. Resultatet er tung og skitten rock. Kraftfullt og rått.
Store ord, javel, men ta deg tid til å en lytt og jeg garanterer at du blir overbevist. Og hvem vet, kanskje stonerrocken blir hipp på ny?
Her kan du søke etter og låne musikk, bøker og noter i Deichmans katalog
One thought on “Øya 2014: Schlägerparade fra Thulsa Doom”