Søk Meny Lukk
Lukk
Av: deichmanmusikk Anmeldelser 3. juli 2015

Plateanmeldelse: Florence + the Machine – «How Big, How Blue, How Beautiful»

Musikk, dans og drama

Tekst: Charlotte Myrbråten

Florence Welch har en slik empowering (i mangel på noe bedre norsk ord) vokal, som gjør seg som musikk i den scenen i filmen da vendepunktet har skjedd og jenta skal få greiene sine på stell.

Musikken hennes er full av små snutter som griper tak i hjernen din og som nekter å slippe. Hun er forkynnende i stilen, og sørger for klimaks på klimaks. Dramatikk og utladning. Utblåsninger og oppbygninger. Så ja, Florence + The Machines tredjealbum, How Big, How Blue, How Beautiful, må sies å være en intens affære – litt slitsomt å høre på, men også spennende. For med volumet høyt nok på, er det ofte gåsehudfremkallende.

De tre første låtene, «Ship to Wreck», «What Kind of Man» og tittellåten, har alle den samme «løper for livet»-stemningen. Det tjukke laget av spenning og drama fortsetter, og det pompøse er aldri langt unna. Welch har en grandios stemme, og kunstpop-rocken (med noen kledelige folk-dæsjer) hennes har absolutt høydepunkter.

Platens beste er kanskje «Deliah» – en sårt tiltrengt mer spretten popmelodi med rytmisk bakteppe, men som også dessverre blir innhentet av dette tunge og nesten sceniske lydbildet. Luftige og messende «Long & Lost» med et nedstrippet lydbilde er også en av de bedre.

Tekstene er ikke mindre dramatiske enn vokalen og arrangementene, så her går det i kjærlighet, alkohol og sovepiller i skjønn forening. Det er massevis av fine harmonier og vakre melodier, men det smøres kanskje tidvis for tjukt på. Man kjennes mett og utmattet og trenger en pause underveis.

De fineste øyeblikkene på «How Big, How Blue, How Beautiful» oppstår egentlig når uttrykket tas ned, og det melodiøse kruttet rett og slett spares på. For det er egentlig nok eksplosiver i Welch sin stemme alene.

 

 

 

 

 

Saken er tidligere publisert på Musikkbloggen – Bergen Offentlige Bibliotek (nå nedlagt).

Om skribenten:

Charlotte Myrbråten er musikkanmelder i Klassekampen, teateranmelder i Bergens Tidende og Aftenposten. Tidligere redaktør for Fett, nå redaksjonsmedlem. Dj i Radiofront på NRKP2. Arrangerer klubbkonseptet Full Pop på Landmark i Bergen. Prosjektleder for Bergen Leser på Bergen Offentlige Bibliotek.

 

Sjekk også:

Florence + the Machine til Øya

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *