Spillet om tronen – By:larm
Da er det klart for den tiden av året igjen hvor konger og dronninger skal kåres, og alle de andre som ikke helt klarte å leve opp til hype og forventninger må ta den tunge turen tilbake til det trange øvingslokalet. Det er By:larm! Musikkkonferansen der noen drømmer går i oppfyllelse, mens andre får seg en seriøs realitetsorientering.
Sceneinnlevelse skal det ikke stå på. Kuuk på By:Larm 2015. Foto: Stian Schløsser Møller
Bare tanken på å plugge i gitaren på Rockefeller kan gjøre hvem som helst svett i hendene. Spesielt når du vet at salen er full av drevne bransjefolk som har vært ute en vinternatt før, og andre band som har øvd mer enn deg. Musikere som har klokket inn sine 10 000 timer på instrumentene.
Tidligere kunne man se ferske artister i sitt naturlige habitat: en svett liten klubb med en provisorisk scene, men den løsningen ble avviklet av logistiske årsaker. Nå må alle spille på mellomstore eller store scener dersom de har kommet seg gjennom nåløyet og blitt plukket ut til å spille på By:Larm.
Nå gjelder det å levere. Dette er den gylne sjansen. Nå bør Pete Townshend-vindmølla sitte.
På en annen side er landskapet endret siden By:Larm startet opp i Trondheim i 1998. Den gang var det ingenting som het bandcamp eller soundcloud, og ingen hadde mulighet til å legge ut låtene sine på Spotify eller Tidal. Ikke engang myspace eksisterte den gang. Den gang da var man avhengig av platekontrakt for å nå ut. Nå er ikke det så viktig, men man kan få seg kontakter og nettverk, samt lære en ting og to om hvordan man kan nå ut under By:Larm gjennom prøving og feiling. Det er mange superrelevante foredrag og workshops om alt fra å lage (seriøs) musikk med mobilapplikasjoner til søkemotoroptimalisering. Men til syvende og sist er fundamentet det samme som det var for Elvis: En god låt. Med en sterke låter kommer du langt. Er håndverket godt nok, kommer alt det andre av seg selv. Og By:Larm er stedet du kan bevise at du er god nok. At du er unik. At ingen andre lager sanger som deg, og at ingen andre kan fremføre dem som deg. Og at du har mer på lager.
Det eneste du trenger å gjøre er fremføre materialet ditt, samtidig som du ikke lar deg vippe av pinnen av feterte stjerner, misunnelige hipstere, kyniske bransjefolk med kalkulatoren på baklomma – eller far din som står til høyre der med eplekinn og en øl i neven.
Klarer du det, skal dette gå bra. Så sant du kan tingene dine og ikke får nervøst sammenbrudd – på scenen.
Tekst: Lars Junge