Plateanmeldelse: Hanne Kolstø – «Live at TøyenkirkeN»
Artist: Hanne Kolstø
Album: Live at TøyenKirken (2016)
Plateselskap: Jansen plateproduksjon
4
Tekst: Lars Junge
I 2014 ble Hanne Kolstø spurt av Henie Onstad Kunstsenter om å gjøre en litt annerledes konsert enn hun pleier å gjøre. Det ville hun. Kolstø tok med seg pianist Andreas Stensland Løwe og plukket ut et knippe låter fra hele sin backkatalog på fem album, og strippet låtene ned til det minimale.
De to gjentok bedriften i fjor under Piknik i Parken-festivalen, da de spilte settet i Emanuel Vigelands museum. Men nå er altså Kolstøs nakne stemme festet til tape, (eller harddisc da, om du insisterer), slik at flere kan få gleden av å høre avkledde versjoner av sangene hennes. Og det låter selvsagt råflott. Hun har stålkontroll på stemmen, som er veldig tydelig på platens åpningsspor, “The City”.
Her ligger dog mer enn bare piano i bakgrunnen, mener å høre litt synth-bass her og der, som på “La-la-la-la Lovesong”.
Det er faktisk ganske så pinlig, men jeg må innrømme å egentlig aldri ha hørt noe særlig på Hanne Kolstøs plater før nå. “Live at Tøyenkirken” virker i så måte som en fin inngang til hennes katalog. Det faktum at låtene tåler å bli skjært til benet uten å bli kjedelige, tyder på at grunnstammen er god. Det skal bli interessant å sjekke ut hvordan låtene egentlig høres ut i all sin opprinnelige prakt.
«Live at Tøyenkirken» er deilig å lytte til. Kirkerommets naturlige klang kommer godt frem, spesielt om man bruker «åpne» hodetelefoner som lekker lyd og lager størrre lydbilde. Jeg tar meg ikke i å savne noe her. “Her hadde det passet med en hylende gitarsolo eller et kontant tromme-break” er tanker som aldri slår meg mens jeg lytter til platen.
Det skal ikke mer til enn et piano, en god stemme og godt opptaksoppstyr for å lage en god plate. For ikke å glemme tre særs habile personer til å utføre de tre nevnte oppgavene. Selvsagt krever det også gode låter i bunn, men også på dette feltet har Hanne Kolstø ryggen dekket.
Albumet slippes fredag 22. april.
Sjekk også:
Øya 2014: Kolstø / Atlanter / Frøkedal – Kjente takter fra nye konstellasjoner