Øya 2016 – Electric Eye
Tekst: Lars junge Foto: Stian Schløsser Møller
Klokken har akkurat rundet 15.05 og Electric Eye kommer ut på den store scenen i det mørke Sirkus-teltet. Bak dem henger et enormt lerret på 6×12 meter der de kjører psykedeliske bilder. Det er litt tynt med folk i begynnelsen, men det renner godt på utover i konserten.
De starter sakte med en låt som kunne passet inn på Pink Floyds «Live at Pompeii». Det låter massivt og monumentalt. Dog er bassen noe overveldende, slik den har vært på stort sett alle konsertene i dette teltet.
På låt nummer tre kommer gitarist Øystein Braut inn med vokal, og brått får vi en følelse av britisk shoegaze fra sent 80-tall, eventuelt tidlig 90-tall. Deretter vrir de det hele over i mer klassisk krautrock, før de endrer kurs igjen og lirer av seg en 60-talls-aktig låt som kunne passet inn på en av Nuggets-samlingene. Bluesen ligger alltid på lur, uansett hvilken sjanger de sneier innom.
Mye av gullet i dette bandet må sies å ligge i kompet. Trommer og bass følger hverandre eksepsjonelt godt. Og dette er ikke ment til forkleinelse for de andre i bandet, som er suverene på sine respektive instrumenter. En morsom detalj fra dagens konsert var en gjesteopptreden av Ivar Loe Bjørnstad, til daglig trommis i Hedvig Mollestad Trio, som fylte ut Electric Eyes’ rytmeseksjon med å spille kongas og perkusjon gjennom hele konserten.
Bandet avslutter sterkt med en låten «Tangerine» fra albumet «Pick-up, Lift-off, Space, Time» fra 2013, en låt med et voldsomt driv og som flytter mye luft i det store teltet. Kinnene til publikum blafrer i all bassen.
Denne siste dagen på Øya 2016 beviser Electric Eye hvorfor den internasjonale interessen for dem er stor og økende.
Les også:
Plateanmeldelse: Electric Eye – Live at Blå
Platemeldelse: Electric Eye “Different Sun”
by:Larm 2016 – Electric Eye
Oslo Psych Fest 2015: Electric Eye
Mer om Electric Eye