Plateanmeldelse: Torgeir Waldemar – «No Offending Borders»
Artist: Torgeir Waldemar
Album: «No Offending Borders» (2017)
Plateselskap: Jansen Plateproduskjon
4
Uten sammenligning for øvrig, når jeg hører Torgeir Waldemars nye plate så går tankene hen mot Bob Dylan, da han sjokkerte alle ved å dra frem en elektrisk gitar på Newport-festivalen i 1965.
Torgeir Waldemar dukket opp som en særs kyndig utøver i singer/songwriter-sjangeren for noen år siden. Det er ganske så utfordrende å skape seg et eget uttrykk kun ved bruk av kassegitar og stemme, det er et nakent format og det skal en del til for å skille seg fra mengden. Torgeir Waldemar klarte det med sin selvtitulerte debut i 2014. Nå har han funnet frem elgitaren, og utvidet uttrykket med koringer, twin-gitarløp og rett frem trommer, vel monotone trommer, her og der, det må sies.
«No Offending Borders» er en todelt plate. Halvparten av låtene er ypperlige, akustiske kutt, der Waldemar er gjenkjennelig fra debutplaten, mens den andre halvdelen er mer elektrisk. Dessverre er de elektriske låtene noe baktunge til tider. Bandet kjører på i klassisk rockestil, med Neil Young som ledestjerne. Vel og bra, men, det blir for lite luft i noen av låtene. Soundet blir da for mettet. På de akustiske sporene er det luft, og da flyter det hele.
Det er en helhjertet Torgeir Waldemar-vokal vi møter på soloalbumet «No Offending Borders». Han nærmest spytter ut enkelte strofer, som om han skulle vært en amerikansk protestsanger på 1960-tallet. Noen ganger føles det som å sitte rundt et leirbål i Kentucky og tygge på seigt bacon rett ut av stekepanna.
Synd å si, alt i alt skuffer «No Offending Borders» på grunn av de nevnte elektriske partiene. Vår anmelder Bent skriver for øvrig i Musikalske sidespor – uke 48: med «Summer in Toulouse» (som er på «No Offending Borders», journ. anm.) har Torgeir Waldemar laget en låt Bigbang kunne vært stolt av. (Smaken er altså som baken, delt, journ. anm.).
Her kan du søke etter og låne utgivelser, noter og bøker i Deichmans katalog
Sjekk også:
Torgeir Waldemar & Monica Heldal på samme scene
Union Scene 10 år: The Devil and the Almighty Blues