Insomniac Bears: Intervju og debutsingel
Av: Victor Josefsen / Foto: Anne Valeur
I dag er Insomniac Bears’ debutsingel «Scenic Drives» ute. En retrofuturistisk poplåt med deilig avslappende komp, enkle og melodiøse hektende synther, energisk og sjelelig vokalføring og lun vemodig fiolin. Insomniac Bears’«Scenic Drives» føyer seg mer enn pent inn i rekken av nye gode norske utgivelser i år. Jeg anbefaler deg, kjære leser, å sette Insomniac Bears «Scenic Drives» på din sjekke-ny-norsk-musikk-prioriteringsliste.
Insomniac Bears «Scenic Drives. Cover: Fredrik Melby
Gratulerer med singel. Dere har valgt å kalle den «Scenic Drives».
Hva er bakgrunnen for tittelen? Hadde dere alternative titler og hvilke i så fall?
ME: – «Scenic Drives» har vært tittelen fra dag(kveld) én. Vi lagde all musikk, melodi og tekst på en kveld, så den har vært spikra siden unnfangelsen. Thomas kan vel gå mer i detalj rundt den tekstlige bakgrunnen, men for meg handler den om en frihet til å gønne på og skape og oppleve vakre ting sammen med folk man er glad i.
TBH: «Scenic Drives» er en hyllest til norske naturparker og fjellheimer. Vi ønsker å snakke naturens språk og minne folk på hvor viktig det er å ta en pause i våre hektiske liv for å få litt perspektiv. For å få et unikt grep om livet. Låta er en kunstpause injisert i din stressende hverdag for å utløse en frihetsfølelse.
Hvordan vil dere selv beskrive singelen?
-Luftig, likandes, vakker, og vemodig.
Hvordan lager dere egentlig låter? Har dere noen musikalske forbilder dere søker inspirasjon fra?
– Veldig få konkrete inspirasjonskilder. Vi har vel aldri snakket et eneste ord om andre band eller referanser med tanke på hvordan vi skal låte. Vi er mer en sosial klubb med mål om å møtes av og til for å lage den beste melodiske popmusikken vi kan. Når det er sagt så har vi bonda mye rundt sein Aerosmith på kveldstid da;)
Låtskrivingsprosessen er som følger: Vi møtes i studio, tar noen øl(eller rom/cola), og improviserer fram en låtstruktur på de instrumentene vi har får hånden. Samtidig sitter Thomas med blokka si og skriver tekst, så innen vi andre er ferdig med det instrumentale, står han klar til å hoppe inn i vokalbua for å legge en melodi og tekst vi på det punktet ikke har hørt før.
Hvilke utstyr/instrumenter bruker dere?
Hva enn hver enkelt låt måtte kalle for. En bråta med analoge synther, gitarer, trommesett, trommemaskiner osv. Magnus spiller fiolin på mange av låtene. Thomas spiller litt trommer på én. Marius Hagen liker å kjøre ting gjennom støyende bokser for teksturer og interessante perkusive effekter. Jeg har spilt litt fretless bass og kontrabass på én av låtene, og vil gjerne gjøre mer av det framover. Viktig å smi mens fusionåret 2017 fortsatt er varmt. Alle synger.
Da vi var i Ocean Sound på Giske hadde vi med oss grunnstrukturene i låtene våre, og boltret oss noen dager med det flotte flygelet og diverse andre dyre og vellydende instrumenter de har der.
Har dere noen røverhistorier fra studio?
– Tror vi er ganske kjedelige karer med høy arbeidsmoral i studio. Kunne fortalt noen historier fra Destiny(bar i etasjen under studioet mitt) fra ETTER vi har vært og jobba i studio, men det skal jeg ikke.
Hva mener dere selv er deres største styrke som musiker?
ME: Evnen til å ha det gøy med å skape musikk. En prosess der man fokuserer helt og holdent på kreativitet, samtidig som man koser seg gløgg og ivaretar et unikt kameratskap er nok ikke alle band forunt. Alt av drama og distraksjoner blir igjen utafor studiodøra.
Når dét er sagt, er nok meloditeft og egenart gode egenskaper jeg tror vi alle innehar.
Hva skjer fremover?
– Første tolvtommern kommet ut rett på nyåret. Så blir det nok noen kvelder i studio for å skrive mer musikk sammen. Og så må vi hive oss i en lånebil og komme oss tilbake til Ocean Sound for å ta inn litt vestlandsluft og legge no luksuspålegg. Så blir det vel kanskje noen konserter i 2018.
Her kan du søke etter og låne utgivelser og bøker i Deichmans katalog
Sjekk også:
Thomas Bratlie Hauglands favoritter – bøker og musikk
Videopremiere: Magnus Moriarty™ – Earscapism
Deichman anbefaler: Årets album 2015 (inkludert Magnus Moriarty™ – In Search of the Archetype)