Plateanmeldelse: Dagens Ungdom – «Dagens Ungdom»
Tekst: Aslaug Olette Klausen
Dagens Ungdom
Album: «Dagens Ungdom» (2014)
Plateselskap: Metronomicon Audio
5
Når noen kaller seg Dagens Ungdom, vet du at det enten er snakk om alvorlige kids av i dag, eller noen som i hvert fall har musikalske røtter i tiår hvor noen helt andre var unge. Oslobandet Dagens Ungdom tilhører nok med sin selvtitulerte debutskive mest sistnevnte kategori.
Dette er finurlig popmusikk, med tekkelige referanser og dype nikk til såvel halvkjente briter som mer undergrunnsorientert norsk 80-tall. Gitaren er uten vreng. Vokalen skifter mellom øst- og vestnorsk, uten at sistnevnte klarer fjerne følelsen av tilhørlighet i de renere hovedstadsgatene.
Det er noe gjennomgående skakt på hele skiva. Som om rester av den sannsynlige spøken i bandnavnet har smittet over på selve låtstrukturen. Etter hvert som albumet spilles ut blir det tydligere at gitarister og vokalister er Christopher Glass og Harald Thaulow, bassist Kjersti Winjumog trommeslager Jonas Barsten ikke tar for høytidelig på samhandlingen mellom tekst og melodi. Uten at det på noen måte skal forveksles med noe som er overlatt til tilfeldighetene. Enhver tone som sommerlett triller i andre retninger enn den sungne poesien gir en sjarmerende gjennomførtmerverdi.
Tekstene bør for øvrig få et avsnitt eller flere for seg. Det er tradisjonelt oppbygd med vers og refreng. Men på samme vis som lydbildene er skakke, er det få opplagte vendinger eller rim av den nødtvungne sorten.
I åpningssporet «Fett og pianofilt» kommer det inn en ekstra linje i andre refreng, som skifter sporet, mens i førstesingelen «Nedi havet» bryter den mantraiske avslutningen Alt vi tenker på er hytter og hus nesten over i samfunnskritisk idyll. «Nesegrus»krever all velfortjent og finstemt oppmerksomhet allerede i åpningsordene Se på meg da!, og med den i sammenhengen flertydige meningen i linjen Voksne folk gjør ikke sånn blir den ikke bare albumets satte midtpunkt, det er også høydepunktet. Det til tross for at den vemodige tvetydigheten i «La gå» vokser seg sterkere for hvert vers mellom Så la gå/ Alt må skje og avslutningen med «Alt på denne jord»fremviser noe av den bedre popvisekunsten på flere år.
Den eneste innvendingen man sitter igjen med etter å ha latt Dagens Ungdom lydlegge forsommerkveldene er at de nesten er for flinke for eget beste. Men det at noen vet hvordan sløy, stilisert skranglepop både skal, kan og bør gjøres, kan på ingen måte holdes mot dem. Uavhengig av hvor gamle de er.
Anmeldelsen er tidligere publisert i Spirit (nå nedlagt)
Aslaug Olette Klausen er musikkjournalist og medieviter. Hun er (deltids)ansatt hos Ballade.no og frilanser fast for Musikkmagasinet Klassekampen, i tillegg til å være redaktør for Kritikkportalen.no. Hun har ellers bakgrunn fra bl.a Spirit og Gaffa, samt flere andre medier.
Dagens Ungdoms «Hundre prosent» er en av årets beste sommerpoplåter
Du kan lese mer om musikk, samt poesi og journalistikk på skribentens blogg AslaugOk
Her kan du søke etter og låne musikk, bøker og noter i Deichmans katalog