Plateanmeldelse: Moon Martin – «Shots From a Cold Nightmare»
Album: «Shots From a Cold Nightmare» (1979)
Plateselskap: Capitol Records
Tekst: Olav Nilsen
Tidløst og kraftfullt: «I was born in a bass drum, brought up by a guitar.»
Med denne tekstlinjen og et hett og funky rock ‘n roll-driv åpner «Shots From a Cold Nightmare», som er 28-åringen Moon Martins solodebut.
I ryggen har han et samspilt powerpop-komp bestående av Gary Valentine fra Blondie på bass, Phil Seymour fra Dwight Twilley på trommer, Willie Alexander på piano og produsent Craig Leon (Ramones og Blondie) som også spiller keyboard.
Moon spilte rockabilly som tenåring i hjembyen Altus i Oklahoma før han flyttet til Los Angeles, der han jobbet som studiomusiker og samarbeidet med storheter som Linda Ronstad, Gram Parsons og Del Shannon. Han startet countryrock-bandet Southwind, som ble mest kjente som oppvarmingsband for The Byrds og The Flying Burrito Brothers.
Jack Nitzsche oppdaget låtskriveren Moon Martin og lot Mink DeVille gjøre en versjon av Moons «Cadillac Walk». Alt lå til rette for Moon, men når du ser ut som en krysning av Andy Warhol og Warren Zevon må du definitivt ha litt flaks? Noe Moon dessverre ikke hadde.
Platen inneholder en haug med powerpop-perler, geniale tre minutters noveller som blir levert med tøffe riff og rødglødende gitarer. Han har en flott, personlig stemme som suppleres av damekoring på de rette stedene. Det er spor av rockabilly, soul og Memphis’ femtitall her, men dette er først og fremst tidløs popmusikk som vil appellere til alle som liker Nick Lowe og Elvis Costello.
Dette er en redigert versjon av anmeldelsen som er publisert på Stavanger bibliotek og kulturhus
Her kan du søke etter og låne utgivelser, noter og bøker i Deichmans katalog