Psycheek: Hypersensitiv og stimulerende glitcha breakcore
– I starten ville jeg ikke at det skulle bety noe konkret. At det bare var et kult tilfeldig ord med et eller annet tall, sånn rent estetisk med et lite nikk til dada-lignende meme-kultur. Men etter hvert begynte forskjellige betydninger å blomstre ut av underbevisstheten; tredje forsøk på å lage en mixtape, en slags estetisk referanse til Arcas «Stretch 2», og ordet Gore kom fra at jeg ville lage noe som nesten utelukkende handlet om mitt indre følelsesliv (ekkelt, grisete etc… ), foreleser Fredrik Veiga om albumtittelen «Gore 3» til minialbumet, som nylig kom ut på Sheep Chase Records.
Av: Jan-Olav Glette / Foto front: Brage Sunde + redigert av Ingvild Elise Østby
Plata til Psycheek, som nylig ble sluppet på vinyl etter først å ha sett dagens lys digitalt på vårparten, er en henrivende form for elektronisk musikk. Nervøs, nihilistisk, fragmentert og oppjaget i sin natur. Radikal, som en slags elektronisk punk, og tidvis ganske mørkt og mekanisk. Korte lydkutt av stramme technotrommer og kjølige, robotiske data-stemmer.
Med stor kløkt og lekenhet gyver han løs på Ableton Live og skaper sitt eget alternative univers fundert på gamle størrelser som breakcore, drill ‘n’ bass, IDM og jungle. Det er kronglete tidstrukturer og komplekse, splattrende rytmer som både inviterer til regulær dans og hjernedans. For å finne ut litt mer og bli klokere på «Gore 3» kontaktet vi lyd- og datafreaken in persona.
Først til de som ennå ikke har rukket å få med seg det, hvem er Psycheek/Fredrik Veiga?
– Psycheek er en synsk person fra en annen dimensjon hvor «ic» staves med «eek». Fredrik Veiga er en snill freaker fra en bitteliten by :^)
Når og hvordan oppsto interessen din for musikk og musikkprogrammering og hva var det som gjorde deg så lidenskapelig opptatt av dette?
– Har egentlig vært det så lenge jeg kan huske, og kommer vel mye fra veldig kunst- og musikkinteresserte foreldre. Det som virkelig fikk meg til å komme ordentlig i gang med å spille og produsere selv var da jeg i de tidlige tenårene innså at det fungerte som den beste formen for terapi. Bare sitte og lage bråk i flere timer og glemme alt rundt. Og da jeg endelig kom meg litt inn software-verdenen og innså at å nerde en DAW til og med er enda gøyere enn å spille Skyrim var det ingen vei tilbake.
Hvilke lydkilder benytter du deg av? Har du noen favoritt synth, effektboks, sampler eller musikkprogram? I så fall hva og hvorfor og hvordan bidrar utstyret til å skape det soundet eller lydbildet som du ønsker deg?
– Utgangspunktet er nesten alltid Ableton og en god andel VST-er. Et prosjekt begynner ofte med å sample et eller annet rart jeg finner på www og prøve ut alle slags mulige måter å få det til å høres ut som alt annet enn originalen på. Ofte litt unødvendig prosess, men det er der de kuleste ideene oppstår.
– Også gøy å jobbe med ulike typer hardware; gitar, effektbokser, mikrofon, synther.. men det er ikke en nødvendighet, og har minimalt med det selv. Har på en måte gått fra å bare sikle på synther jeg ikke har råd til, til å være helt anti-synth nerd «oldhead» til å havne midt i mellom hvor jeg føler alt er lov. Moog eller Serum? Whatever.
Hvordan utvikler du musikken din? Er det å prøve ut musikken i forhold til andre på veien mot det ferdige resultatet eller jobber du helst i total isolasjon?
– Å følge med på, lese om, snakke om og lytte til musikk går såpass hånd i hånd med å lage det selv når alt foregår på en laptop at jeg føler meg midt oppi alt hele tiden.
– Blir jo selvfølgelig endeløse produksjonstimer i isolasjon når man driver med elektronisk musikk, men hadde stått veldig stille om jeg ikke hadde hatt et par gode likesinnede venner jeg kan vise til og snakke med. Det beste som finnes er å sitte oppe sent med en ny låt og vise den og reflektere litt rundt det dagen etter. Ta en kaffe og kaste litt ball, som vi spøkefullt ordlegger det.
Hvilket forhold har du til DJing?
– Kanskje både den kuleste og mest tacky kunstformen som finnes.
Hvilket forhold har du til samples?
– Ingenting oppstår i et vakuum. Alt er basert på en sample av et eller annet.
Hvilket forhold har du til dansing og klubbmusikk?
– Hvilket forhold har kristne til Jesus? XD
Minialbumet eller tolvtommeren har fått navnet «Gore 3». Hvorfor valgte du den tittelen og hva er ditt eget forhold til gore- og splatterfilm?
– I starten ville jeg ikke at det skulle bety noe konkret. At det bare var et kult tilfeldig ord med et eller annet tall, sånn rent estetisk med et lite nikk til dada-lignende meme-kultur. Men etter hvert begynte forskjellige betydninger å blomstre ut av underbevisstheten; tredje forsøk på å lage en mixtape, en slags estetisk referanse til Arcas «Stretch 2», og ordet Gore kom fra at jeg ville lage noe som nesten utelukkende handlet om mitt indre følelsesliv (ekkelt, grisete etc… )
Zara Tinker bidrar på «XoxoO!!». Hvorfor har du valgt å ta henne med, hva er hennes musikalske styrke og hva har hun bidratt med?
– Zara Tinker er en slags entitet som ikke eksisterer før man tar valget om å endelig se forbi det blotte øyet, er og blir for alltid min største muse. Kan opptre i form av bestekompis, en lyd, et nach, en samtale, en farge.. Ideer og materiale er tilgjengelig overalt og utformes intuitivt.
X bidrar også på «XoxoO!!». Hvorfor har du valgt å ta X med, hva er Xs musikalske styrke og hva har X bidratt med?
– X = ?
Her er noen stikkord som jeg vil at du først skal filosofere litt rundt og så skal si hvordan de er relevante for Psycheek og din musikk.
Tribal Techno
– Så lenge det ikke er fra Europa.
Alternative elektronika
– Alt for omfattende.
IDM/Brain Dance
– Mye mat som sjanger, men kanskje tidenes dårligste navn.
Kaos
– Terapi.
Behovet for det enkle/lettfattelige
– Vanskelig.
Å skape seg ett selv/en egen identitet
꒰⁎ᵉ̷͈ ॣ꒵ ॢᵉ̷͈⁎꒱໊
Glitch/blitch (blitches=A blitz of glitches ie. a series of successive glitches occuring in a computer that one has no control of at the time.).
– Lytt til naturen.
Svart heksekunst (BLITCH (n)(gender neutral): A Black Witch (Conjurer/Rootworker/Hoodoosaint) using knowledge of African thought, African/Afrodiasporic spiritual practice.).
– Interessert.
Bass
– Dop.
Breakcore
– Dessert.
Jungle
– Frokost.
Hardcore/Gabba
– Kult, men kan folk slutte å kalle all veldig rask 4otf for gabba.
Drill ‘n’ bass/Drum ‘n’ bass
– Middag.
Hyper-/overstimuli
– En vanlig dag.
Breakbeat
– 4ever in my <3.
Datakoding
– Romantisk.
Programmeringsfeil
– Stakkar 🙁
Christian Næss har gjort mastringen av plata. Hvor viktig anser du denne biten for å være og hva synes du at han har bidratt med til sluttproduktet?
– Helt utrolig bra master, som jeg er evig takknemlig for, men litt surt at vinylmasteren han gjorde høres bedre ut enn den digitale jeg gjorde selv… Haha
Fortell om ditt forhold til Sheep Chase Records og om veien fra digitale demoer og innspillinger online til fysisk produkt.
– Slapp skiva på egenhånd først og ble plukket opp av Sheep Chase like etter, så fra demoer til ferdig skive var det bare jeg som kronglet selv med, men å gi ut fysisk hadde jeg aldri klart på egenhånd, og nå som det har gått en stund siden signering har jeg jo merket hvor mye det har hjulpet både promotering og eget forhold til musikken. Fra notiser og omtaler til salg og sånt. Også er det skikkelig digg å ha noen som guider meg litt. Er med på enhver planleggingsprosess og sørger for at alt rundt musikken blir gjort skikkelig ordentlig. Noe jeg ikke er så flink til selv, hehe.
Hva betyr det for deg som representant for generasjonen som har vokst opp med digital musikk selv å få bli utgitt også i fysisk format?
– Nja, føler meg ikke som en representant for noe som helst, og i de nerdete musikkmiljøene på internett jeg har surfet i en god del år nå, er det like stor kjærlighet for fysisk som digitalt.
Platen er i klassisk svart tolvtommer kraft-format. Har du selv noe forhold til slike tolvtommere med andre artister?
– Har alltid sett på det som noe mystisk og kult, men egen samling er ikke så mye å skryte av akkurat. Var jo ikke akkurat noe marked for det eller kult da jeg vokste opp i lille Åsgårdstrand. Men veldig mye av den kuleste klubbmusikken jeg har funnet opp igjennom er jo gjennom DJs som gir et innblikk i sin samling av nettopp dette formatet.
Hvordan har du blitt påvirket av nedstengingen av samfunnet og Covid 19-tiltakene?
– Bortsett fra at jeg endelig var på vei til å DJe litt ute, spille live, et par utstillinger som ikke ble noe av og at jeg ikke har fått mitt fatale fysiske behov for trang og svett dansing på alt for lenge har det jo gått helt ok.
Kan du til slutt velge fem eller ti låter som på en eller annen måte har vært til inspirasjon for ditt musikalske virke.
– Lagde akkurat en lignende liste for Tigerbloggen.
Psycheek – Gore 3
Her kan du søke etter og låne musikk, bøker, tegneserier og noter i Deichmans katalog