Søk Meny Lukk
Lukk
Av: Victor Josefsen Intervjuer 12. mai 2022

Polardegos: – Vi snakker nesten festival!!!

Polardegos har sluppet EP-en «Lockdown». Gjester er Harald Fossberg (Turboneger, Hærverk, Død Oter etc.) og Bøyen Beng. De sampler band som Til Alle Barna (Bodø), Krim U / Kriminell Ungdom (Narvik) og Vinterhagen (Tromsø) og Dropopop (Skien). Coolt at Polardegos sampler disse! Vi spurte Jørgen Nordeng om hans forhold til bandene og hvorfor han valgte å sample akkurat dem, om annen post/punk/new wave og mer. Vel verdt å lese!

Av: Victor Josefsen/ Foto: Nora Nystuen

Her på huset er det noen skikkelige post-punk/new wave-fantaster. De ba meg spørre deg om ditt forhold til post-punk/new wave og hvilke utøvere du vil trekke fram? Her tenker de utenlandske utøvere.

Tja, dette er jo et ENORMT felt å ta for seg. Jeg er vokst opp med en far som kjøpte stort sett alt som kom ut fra 77-82 og fikk positiv omtale, så dette er jo litt av ballasten min. Min personlige favoritt og kjepphest er som mange sikkert vet Siouxsie and the Banshees. Jeg ble forelska i henne som 12-åring og det har aldri gått over. Om man kaller det goth, post-punk eller new wave kan man jo sjonglere. Første albumet er vel punk, og det var der jeg begynte, men spesielt perioden 78-86 står for meg som helt enorm.

Jeg er også vokst opp med The Fall, et band faren min hadde stort sett alle singlene til, frem til slutten av 80-tallet. Noe helt annet, men jeg har studert de litt i seinere tid. Bauhaus er noe jeg oppdaga på ordentlig i voksen alder. Veldig glad i den litt gotiske vibben, også litt seinere band som Dead Can Dance, samt no wave-band som Swans, om man kan nevne de i sammenhengen… Killing Joke. Og Gang of Four og Devo, på den litt mere funky siden. Eller enda mere; ESG. Telles Deutsch Amerikanische Freundschaft?

Det som er så gøy med hele postpunk/new wave-tiden, er at det er en enorm samlebetegnelse for all den nye musikken som oppsto etter at punken hadde gjort at man kunne kaste alt av oppskrifter og regler. Dette er jo også tiden da den første hiphop-en kom på plate, og i New York sameksisterte jo sjangrene ei lita stund der på tidlig 80-tall. Dette er den mest magiske tiden i musikk for min del, all den tid band som Anthrax og Overkill dreiv og la grunnlaget for thrash metal omtrent samtidig, mens Bad Brains og Agnostic Front definerte hardcore. Woop!

Over til norsk post-punk/new wave. Dere har denne gang samplet fra mørke 80-tallshelter (iallfall for oss som har hørt om dem) som Krim U, Vinterhagen, Til Alle Barna og Dropopop. Det er kult at noen trekker frem disse banda! Hva er ditt forhold til dem og hvorfor valgte du å sample akkurat disse?

Hvorfor vi har valgt å sample akkurat disse banda, burde vel produsent Salvador Sanchez tatt, men svaret er nok at akkurat disse låtene hadde de feteste bruddstykkene eller groovene som han kunne bruke. Da vi startet dette prosjektet visste ikke Salvador all verden om norsk punk og den slags. Det er jo det kule med prosjektet, om jeg selv skulle valgt samples hadde det sikkert vært fra band jeg digga, eller viktige låter. For Salva handla det kun om hva som hørtes fett ut, selv om han nå i ettertid – et par år etter vi starta – nok har mere peil på norsk new wave, punk og postpunk enn de fleste.

Krim U er tidligere kjent som Kriminell Ungdom fra Narvik. Vi har sampla den store hiten deres «Tinnsoldat». Den er henta fra samlekassetten «Null Problem», med band fra Bodø og Nordland. Om jeg ikke tar feil ble denne kassetten satt sammen i 1982, som et tilsvar på en hovedstadsjournalist som hadde hevdet at ikke Nordland hadde noe vital punkescene. Denne ble også gitt ut på CD nå i ny tid, som inneholder flere ekstraspor. Selve bibelen for nordlandsk punkrelatert musikk på denne tiden, med band som Rognan Håndballlag, Hjertesvikt A/S og Skjit-Lars. Krim U fikk også ut ei samleplate på vinyl for et par år siden som jeg anbefaler på det aller sterkeste. Et av de mest undervurderte bandene fra den tiden, og altså basis for «Anna dans».

Dropopop hadde jeg faktisk aldri hørt om, det var Harald Fossberg som kom med den. Vi kjenner Harald fra tidligere, og han var et enkelt valg for oss som gjesteartist. Han var klar på at vi ikke skulle gjøre noe «Loven slår»-remake, så vi valgte å gå ned i mørket heller. Han dro fram dette bandet fra Skien, som ga ut en eneste 7-tommer i 1982. Knalltøff plate, som Fossberg husker som en av sine favoritter fra denne tiden. «Livets rett» er en av mine favorittlåter, hvor jeg synes vi har dytta soundet vårt i ei ganske ny retning. Mere i tråd med det Harald gjorde i Siste Dagers Hellige enn i Hærverk. Oppdaga seinere at også Trist Pike hadde covret dem.

Vinterhagen er det feteste Tromsø-bandet fra 80-tallet. De seinere låtene er enda mere mystiske (og sykt bra), men «Isdans», debuten fra 1982 er den funkyeste new wave/post punk-låta vi har nesten. Geir Strand fra Søt Hævn og Karlsøy Prestegaard spiller tightere enn en trommemaskin! Og Bror Olsen, som har skrevet låta, og også det aller meste materialet til bandet, er en stor tekstforfatter. Dessverre kom aldri Vinterhagen ut med en skikkelig fullengder, men jeg tror det ble spilt inn en på slutten av 80-tallet, eller starten av 90-tallet. Er det noe band som hadde fortjent en reissue med samlede verker, så er det Vinterhagen. Låta «Lockdown» inneholder også elementer fra et par andre låter. Den var jo egentlig skrevet etter den første runden med lockdown, når man først begynte å skulle bevege seg utendørs. I dag er det jo andre grunner, som krig, som gjør at man lengter tilbake til uskyldigere tider i lockdown, så vi måtte legge til et litt hardere parti for å understreke dette. Fun fact: sønnen til Vinterhagen-sjef Bror Olsen er i dag en av de beste up and coming-rapperne i Tromsø under navnet Unge Funksjonell, og har blant annet gitt ut låt med Oter.

Til Alle Barna er et bands som jeg husker fra min egen barndom. Jeg var av og til med pappa på lokalrockkonserter i Bodø, tror kanskje det var fordi han skulle anmelde. TAB så jeg på en av disse. Pappa hadde kassetten denne ble gitt ut på, en kassettsingel i 50 eks i et 7″-cover, hvor mye mere kred kan man bli? Også et fett band, som man bør sjekke ut resten av musikken til, men «Oppstilling», som vi har samplet, er i en klasse for seg selv. Herre jemini. böyen beng var øverst på lista mi over band jeg ville jobbe med det til dette prosjektet. En grunn er at «Kjærlig vårt hat»- og «Fanteri»-albumene tente en enorm gnist i meg som tidlig tenåring. Jeg elsker tekstene, og det særegne soundet. Dessuten synes jeg de får for lite kred, det var liksom ikke så kult som Last Train-banda. Det har alltid irritert meg. Dessuten spiller Jon Hveding, som synger og spiller synth hos oss, gitar i böyen. Det gjør de til naturlige samarbeidspartnere. Da jeg spilte beaten til «Tid og sted» for vokalist Harald Lange ble han sykt stoka. Det viser seg at «Oppstilling» har vært en fast gjenganger på Blitz-demoer siden 80-tallet. Og så viser det seg at vår egen Jon Wik Hveding hadde en finger med i spillet på originalen, som ung synthpunker i Bodø på 80-tallet.

Den siste låten på plata er jo «Pasajero Del Horor». Den er det Jon som står for i stor grad, Han har jo fartstid PLX-15, et av de første synthpunkbandene, eller hva faen man skal kalle det, på tidlig 80-tall. Låta er en hyllest til Fernando «Cachorro» Vial og hans plateselskap Pasajeros Del Horror. «Cachorro» var sjef i den peruanske hardcore-punk bandet Narcosis, som vi baserte hele «Ødelegge» på den første singelen vår på (låta «Destrúir», som passa veldig bra med Bøyen Bengs «Månebarn»). Etter dette bandet gikk han videre til å gjøre postpunk og synthbaserte ting på nevnte label, som «Feudales» og «Paisaje Electrònico». Denne låta er en cover av en av de låtene. Peru var store på postpunk, depperock etc. på 80-tallet, og vil du høre noe skikkelig bra i sjangeren, anbefaler jeg Lima 13.

Hva ellers av norsk post-punk/new wave har du sterkt forhold til?

Tja, dette er jo litt vanskelig å si, for foruten Hærværk og noen få andre band, hadde vi egentlig så mye førstegenerasjons punk i Norge? Hoppa vi ikke egentlig rett til postpunk/new wave? Det vil jo være rart å kalle både Wannskrækk, Depress eller The Aller Værste! for rein punk, og sammen med Kjøtt, hvis «Op»-LP definitivt er langt inni postpunk-land, er jo dette bandene som definerte første bølgen med punk, eller nyrock som de kalte det. Alle disse fikk jeg inn med tåteflaska, og det er klart at Kjøtt og TAV! har hatt langt større innflytelse på mitt tekstunivers enn noen rapper har hatt. Men det er helt klart at jeg, siden jeg og Salvador begynte å gå helt koko på nerdinga rundt disse sjangrene, så har det dukket opp andre favoritter. Det Elektriske Kjøkken og soloprosjektene til Lister fra det bandet, er noe vi har brukt mye tid på. Når det kommer til den KZ-bevegelsen og alt rundt det, så er det jo nesten ubegrensa, så det er et flott tiltak Christer Falck og de har på gang med alle reutgivelsene. Selv om jeg hadde foretrukket langt færre, og mer forseggjorte utgivelser. Er også fan av TAV-avleggere som Göbbels A-Go-Go, «Istanbul»-kassetten til Ulf Knudsen, og 3rd Man, som vel var Fra Lippo Lippi før Fra Lippo Lippi?

I tillegg introduseres elementer av dub reggae og 80-talls synthpop. Kan du avsløre eventuelle samples herifra, og fortelle om ditt forhold til dub reggae og 80-talls synthpop. Nevn gjerne noen utøvere, låter eller album vi bør sjekke ut.

Tja, det som kalles synthpop er vel de samme låtene som jeg mener går inn under samlebetegnelsen postpunk. Når det kommer til dub reggae, så er jo dette først og fremst medlemmet vårt Henrik. T. Seip, han som knuser laptoper på scena, sin input. Han kom inn i punken via skatepunken på 90-tallet, så skapunk, og videre til roots reggae, gjennom band som Fence of Terroristrene, før han endte opp som medlem i Raggabalder, dancehall soundsystemet jeg og Jan Steigen grunnla for 20 år siden. Seip produserer jo en hel masse både reggae, dancehall og lignende, så det er naturlig at vi tar inn dette elementet. Band som PiL. brukte jo masse reggae-elementer, og jeg tør å si at Seip er i Norgestoppen når det kommer til dubteknikken. For oss er dette også en slags erstatning for det at vi som samplepunkere ikke kan lene oss på gitarsoloer og lignende, da er det dødsfett å ha dubpartier live, ikke minst fordi det gir publikum en liten pause fra meg og Hánná og gir dem en sjanse til å danse litt. Punkpublikummet er jo ofte blant de få rockerne som ikke hater reggae, sånn som mange barnslige rockejournalister i Norge gjør. Forvent en utvikling av denne delen av Polardegos fremover.

Til slutt, hva kan folk forvente seg på konserten på John Dee?

Et fyrverkeri? Faen hvordan kan man selge seg inn uten å være klein? Det jeg vil si er at vi hadde gig sammen med böyen beng i Porsgrunn for et par uker siden, og det var inni helvetes rått. For det første er det herlig for meg å dele scene med gamle favoritter, og vi har jo litt kulturell scenisk utveksling i løpet av kvelden. Ellers kan jeg si at jeg føler vi endelig begynner å lande litt hva prosjektet vårt er. Vi er jo et band på seks personer, og den eneste som har et tradisjonelt instrument er Jon, som har fått dispensasjon til å ha et sånt 80-talls keyboard. Polardegos-konserter handler om show, trøkk, glimt i øyet, dødsfete visuals, og ikke minst knusing av laptoper! Og så kan du legge til böyen, som er tightere nå enn på mange år, og ikke minst Anti-Social Rejects, som varmer opp. Er det ett norsk punkband, utenom Brutal Kuk, som vi hadde en herlig runde (som vi håper å gjenta i år) med i fjor, så er det ASR. Old school kick ass hardcore fra verdens triveligste gjeng. Det hjelper jo så klart at de er 3/4 nordlendinger, men ærlig talt er de noe av det feteste punk-Norge har å by på. Vokalist Hælgar er jo også med på Polardegos’ mest populære låt «Helt Nazi», så da regner vi med vi får til det også i kveld. Vi snakker nesten festival!!!

 

Polardegos- Lockdown (EP, 2022)

 

Sjekk også:

Polardegos – Tid og Sted (Ferske spor uke 17/2022)

Polardegos: Samplepønk med brodd

Polardegos – Fortiden i våre hender (Deichman: Årets album 2021, Ådne Evjen)

Polardegos – Polardegos (Ferske spor uke 35/2021)

Polardegos – Polio (Ferske spor uke 18/2021)

Polardegos – Internett (Ferske spor uke 18/2021)

 

Sjekk også relaterte saker under, husk forresten å klikke på «Last inn mer» for å sjekke flere, og du må klikke «Last inn mer» flere ganger for å få med deg alle.

 

Her kan du søke etter og låne musikk, bøker, tegneserier og noter i Deichmans katalog

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *