Lucky Malice: Magnetisk kraft
– Det som har endret seg mest er nok soundet vårt, da vi har brukt tid på finne fram til riktig sound for bandet vårt. Man kan nok høre at vi gikk fra å være veldig inspirert av den mer grønsja-Riot Grrrl-stilen på «Homme Fatale», til å ha et mer rett-fram punk-sound inspirert av spansk punk på «Lucky Malice» og «Handicap». På «Misfit» og «Magnetic» føler vi at vi har funnet fram til «vår sound»; som får fram styrkene våre med tanke på vokal og koringer, forteller det opprinnelige Halden-bandet Lucky Malice, som endelig er aktuelle med LP-utgaven av albumet «Magnetic» på Tonehjulet Kräftpest og Fücking North Pole Records som kom digitalt i forfjor.
Av: Jan-Olav Glette / Foto: Hanna Fauske/ Daniel BC (inkludert front), Gianluca La Bruna, Boris Schöppner
Nå kan andre band og artister la seg inspirere av den rå og catchy musikken deres. Det er vanskelig å ikke sette platen «Magnetic» på repeat når man først setter i gang. Her forteller de om hvordan de selv begynte å spille, hvordan man lykkes med å holde hjulene i gang tross at medlemmene bor ulike steder og om hva riot grrrl-bevegelsen har betydd for dem personlig.
Hva er bakgrunnen for bandnavnet Lucky Malice?
Da vi begynte å spille hadde vi dilla på ordet «lucky», og en bekjent av oss foreslo ordet «malice». Vi likte kombinasjonen og kontrasten mellom ordene, og gikk for «Lucky Malice».
Hvorfor ble det akkurat disse instrumentene på dere og den besetningen?
Linda spilte gitar og huket tak i Eva som nettopp hadde lært sine første riff på bass. Siden trommestolen var ledig, tok Karine den plassen, uten å ha spilt noe særlig trommer før. Hanna kom inn i 2010 og hadde spilt bass siden fjortis-alder. Vi digger trioformatet og etter å ha forsøkt med vokalist, bestemte vi oss for å bytte på å synge lead og kore alle tre.
Har dere hatt noen musikalske forbilder eller inspirasjonskilder? I så fall hvem og hva har dere lært av dem?
Vi har alltid vært veldig inspirert av folk rundt oss som har spilt. Vi har vært heldige og har hatt venner som har vært villige til å dele med seg av sin musikalske virksomhet, både tekniske ferdigheter og låtskriving. Laurits Mosseby fra Göttemia, Magnus Nymo fra FORK/Lyngfarer og Torstein Eriksen fra Freedumb er eksempler på gode støttespillere og store inspirasjonskilder, samt at de har lært oss ting som vi har tatt med oss da vi har laget musikk. Noe av det vi har lært av dem er å være fryktløse, tro mot seg selv og Laurits lærte Linda power chords.
Kan dere fortelle om hverandres styrker og roller i Lucky Malice?
Anna Karine Brække
Linda om Karine: Karine er en snill omsorgsperson, og er vel den av oss som passer best i rollen som diplomat. Musikalsk Leatherman med meget høy forståelse. Har også høye krav til egen spilling, og rå til pushe seg selv til å spille tight og mestre nye ting. Den beste sangeren av oss, og som engelsklærer så har hun automatisk fått overordna ansvar for at engelske tekster er grammatisk innafor og at ordvalg passer overens med det vi prøver å si.
Hanna Fauske
Karine om Hanna: Hanna er helt rå på å finne på originale og spenstige basslinjer. I låtskrivingsprosesser er hun ofte den som kommer med nye innfallsvinkler eller ideer. Hun er god på å lage show, om så det er med en «rompemaske», parykk eller morsomme kommentarer. Hanna er kunstneren i bandet, og har dermed fått mye ansvar for utforming av artwork til platene våre eller redigering av video og fotos. Dette gjør hun med glans.
Linda Elise Haug
Hanna om Linda: Jeg vil si at en av Lindas styrker i bandet er den gode formidlingsevnen. Både når det gjelder det lyriske uttrykket, feministisk/politisk engasjementet og ikke minst å få fanget publikummet med ord og smil. I tillegg har hun et viktig kreativt pågangsmot som holder motoren i gang.
Hvordan har bandets musikalske utvikling fra debut mini-LP «Homme Fatale» i 2012 frem til i dag?
Vi har alltid vært veldig melodiøst orientert og kan stadig se tilbake på de eldste innspillingene våre og tenke at det er låter som fremdeles er gode, i den form at de er catchy. Det som har endret seg mest er nok soundet vårt, da vi har brukt tid på finne fram til riktig sound for bandet vårt. Man kan nok høre at vi gikk fra å være veldig inspirert av den mer grønsja-Riot Grrrl-stilen på «Homme Fatale», til å ha et mer rett-fram punk-sound inspirert av spansk punk på «Lucky Malice» og «Handicap». På «Misfit» og «Magnetic» føler vi at vi har funnet fram til «vår sound»; som får fram styrkene våre med tanke på vokal og koringer.
Hvordan skriver bandet låter og tekster og hvordan har det forandret seg nå som dere også bor i forskjellige byer?
Vi har alltid bodd i forskjellige byer og det påvirker måten vi lager musikk på. Ofte så er det et av bandmedlemmene som har et utgangspunkt, som en melodilinje eller et riff. Vi er glade i å sende hverandre ideer som lydopptak, og så samles vi jevnt og trutt for å teste ut ideene og ferdigstille låter.
Hvorfor punk og riot grrrl?
Når vi i utgangspunktet begynte å spille punk var det fordi vi syns at punk låt fett, og at vi visste at det ikke krever spilleteknisk finesse å spille 4 flate Ramones-punk i et passende tempo. Det var også en sjanger som åpna for at vi kunne uttrykke oss fritt, være litt sinna og bråke litt uten å være redde for å bli dømt eller sammenligna med så mange. På den tiden vi starta (nov. 2004) var det ikke så mange damer i Norge eller Europa som spilte i «all girl band». De vi visste om var jo gamle helter som Patti Smith, Courtney Love og Brody Dalle fra The Distillers. Vi oppdaga Riot Grrrl på det gamle digitale musikknettstedet Allmusic, og oppdaga sjelesøstre i det at bandmedlemmene i Bikini Kill og Sleater-Kinney gikk med kjole og sminka seg, var beintøffe og opptatt av feminisme som vi er.
Hva har Dere selv fått ut av D.I.Y.-scenen?
Vi har fått et stort nettverk av likesinnede som vi har kunnet dele opplevelser med, dele tjenester og samarbeida med. Vi har oppdaget nye plasser som vi vet med sikkerhet vi aldri ville funnet om vi hadde tatt en vanlig oval weekend i en storby. Det har vært alt fra å sove i køyeseng på en av Tysklands eldste okkuperte hus, til drikke lokal cider med en gjeng gode pønkere langt ute på den baskiske bygda. Vi har sett mye vakker kunst, hørt mange tøffe band, fått mange gode klemmer og knytta vennskapsbånd for livet.
Hvorfor valget av albumtittelen «Magnetic» og hva ønsker dere å uttrykke gjennom den?
Albumtittelen «Magnetic» er ikke bare navnet på en av låtene på plata. Vi liker at tittelen skal gjenspeile de ulike temaene i låtene på plata, sånn som på «Homme Fatale» (2012), der alle låtene handlet om situasjoner, interaksjoner og episoder i møte med menn. «Misfit» (2017) var en skive med låter som gjenspeilet våre opplevelser av å være annerledes, utafor og motstrøms. En fellesnevner for låtene på vår ferskeste utgivelse er tiltrekningskraft. Hva er det som trekker oss til noe? Engasjement, kjærlighet, lidenskap og interesse. Små og store ting som har magnetisk kraft.
Simen Følstad Nilsen har mikset og spilt inn albumet i Aber Studio. Hvorfor valgte dere han? Hvordan har samarbeidet pågått? Og fortell om lokalene der det ble spilt inn.
Simen var i musikkmiljøet rundt oss, og har fulgt bandet vårt helt siden oppstarten. Han har sett oss flere ganger live, og har en god forståelse av hva vi står for og kjenner låtene våre godt. Siden vi trives så godt å være rundt han, og vet at han er kjempeflink, var det naturlig å spørre han om han være tekniker når vi skulle spille inn «Misfit» etter å ha spilt inn de to forrige albumene i Musigrama studio i Spania. Han er god til å komme med tanker, men samtidig ha stor respekt for våre valg, og får da en helt passe medprodusentrolle som bidrar til å gjøre innspillingene våre enda bedre. Han er også veldig effektiv og morsom, noe som er gull verdt for lange studiotimer.
Aber studio var nye studiolokaler for oss med innspillingen av «Magnetic». Det ligger på Berby Herregård utenfor Halden, og er en nedlagt husmorskole fra tidlig 1900 – tall. Det er i tillegg til å tilby alle fasiliteter som man kan forvente av et godt studio, et spennende og behagelig sted å være. Vi bodde der en langhelg i sammenheng med innspilling i mai 2020, og opplevde at det var et perfekt sted for hardt arbeid og kreativ utfoldelse.
Fortell om prosessen med å få trykket opp dette albumet som jo har latt vente litt på seg før det kom i fysisk format.
Vi ga ut plata digitalt i 2021, men pga. vinylmangel i Europa, samt at et samarbeid med et annet plateselskap falt igjennom, har vi altså ikke fått gitt den ut fysisk før nå. Det var en tung og kjip prosess som vi har lagt bak oss nå.
Fortell også om utgiverne deres og om forholdet til plateselskapene deres.
Denne fysiske utgivelsen er resultat av et finfint samarbeid med Robert Dyrnes i Fücking North Pole Records og vårt plateselskap Tonehjulet Kräftpest.
Tonehjulet Kräftpest
Den beste måten å beskrive TK på er at vi er et kreativt og kulturelt kollektiv som i utgangspunktet er en vennegjeng som driver med mye av de samme tingene, og jobber sammen i ekte DIY-ånd. TK er organisert som en frivillig forening, som har et styre som bestemmer prosjekter vi skal jobbe med under navnet TK. Vi driver først og fremst med plateselskap-virksomhet, men har også arrangert konserter, festivaler og hatt kunstutstillinger med mer. Vi har ikke noen kommersielle ambisjoner, men drives av et ønske om å spre musikk, kunst og kultur til flest mulig. Det varierer hvem som er aktive i TK, men Karine og Linda i Lucky Malice er i styret sammen med Laurits Mosseby fra Göttemia og Cathrine Sørensen.
Fucking North Pole Records
Vi kjenner FNPR først og fremst som et plateselskap som gir ut masse tøffe utgivelser. Vi har blitt kjent med Robert som en ekstremt trivelig og driftig type, med stort hjerte og engasjement for alternativ norsk musikk. Robert og FNPR har blitt gode samarbeidspartnere for oss i TK, og de bidrar med distribusjon og økonomisk samarbeid, så det i det hele tatt er mulig for oss å gi ut platene våre og få dem ut til et større publikum.
Kan dere til slutt velge deres 3 favoritt Riot Grrrl-låter og 3 favoritt punklåter og si litt om hva dere har likt ved disse?
Riot grrrl
1. Bikini Kill – Carnival
2. Sleater Kinney – Modern Girl
3. L7 – Shove
1. Denne låta covret vi med Lucky Malice en gang, og er en spretten herlig liten sak. Den er klassisk Bikini Kill med krønsja gitarer, fengende trommer og rett frem bass. Den deilige energien til Kathleen Hanna er også veldig til stede i denne låta.
2. Denne låta er en låt som vi i Lucky Malice har spilt masse i turnébilen. Melodien på vokalen er helt nydelig. Det litt utradisjonelle gitarriffet har vært en stor inspirasjon. I tillegg er teksten tøff og det er fuzz på trommene.
3. Selv om L7 kanskje ikke kan klassifiseres som et Riot Grrrl-band, siden de er fra Los Angeles og spiller hårdrock, så mener vi at denne låta uttrykker alt Riot Grrrl står for. Den er rett fram, ganske bråkete og har et tydelig feministisk budskap. En perfekt allsang-låt på fest, med tilhørende dyttebevegelser med armene.
Punk
1. Distillers – I Am a Revenant
2. NOFX – Lori Meyers
3. De Lyckliga Kompisarna – Troll och Häxor
1. Denne låta er den perfekte komboen av kjapp, catchy og rå.
2. Denne låta er den perfekte komboen av kjapp, catchy og rå.
3. Denne låta er den perfekte komboen av kjapp, catchy og rå.
I tillegg vil Hanna legge til en anbefaling om låta «Hyvinvointikakarat» med Ydinperhe. Den er perfekt lengde, slik at jeg akkurat rekker å høre hele låta fra jeg går hjemmefra til nabokroa på hjørnet. Den er i tillegg kjapp, ivrig og rølpete – sånn som pønk skal være!
Lucky Malice – Magnetic (2020)
Lucky Malice – Misfit (2017)
Lucky Malice/ DANGER!MAN – Handicap (2017)
Lucky Malice – Lucky Malice (2013)
Lucky Malice – Homme Fatale (2012)
Se resten av Lucky Malice sine utgivelser på bandcamp og discogs.
Se flere videoer av Lucky Malice på YouTube.
Sjekk også:
Lucky Malice – Resistance (Ferske spor uke 35/2021)
Lucky Malice – Magnetic (Ferske spor uke 38/2020)
Lucky Malice, Lucky Malice – Album: Misfit (Musikalske sidespor – uke 41/2017)
DANGER!MAN – Weapons of Mass Distraction & The Rules of Engagement (Ferske spor uke 33/2020. Halden-punkerne Lucky Malice bidrar med koring på det siste albumet til DANGER!MANs «Weapons of Mass Distraction»)
Sjekk også relaterte saker under.
Vi kunne ha lagt til mange flere relaterte saker, her finner du noen av dem, og her noen til.