Christian Winther med poetisk post-punk
– Live på scenen er et lykkelig kaos hvor hjertet banker fort. Studioinnspillingen var mer leken og intuitiv, musikken var på det tidspunktet ganske fersk for bandet og alle kom med egen råskap og attitude og bidro kjempesterkt, forteller Christian Winther, som er aktuell med albumet «Urfuglen» på Fysisk Format som er inspirert av Tor Ulven og stykket «Skyggen av urfuglen».
Tekst: Jan-Olav Glette / Foto: Christian Strand
«Urfuglen» ble kåret til årets norske album i Klassekampen av Chris Monsen, og er et inspirert stykke musikk vel verdt et dypdykk. Platen fascinerer med sine mange stemningsskifter og idiosynkratiske tilnærming til pop og post-punk. Den er både luftig og presis.
Christian Winther kommer i dette intervjuet med Deichman musikk med nøkler som kan åpne opp musikken i enda større grad, og forteller om sitt nære forhold til litteratur og samtidig en form for lede i forhold til rockepoesi, men glede over David Byrne, Jenny Hval og Bill Callahans ordkunst.
Hva er en urfugl?
Jeg vet ikke helt, noe på innsiden, det man bringer med seg, en slags drivkraft for å skape noe, og de komplekse grunnene man har til å skape. Jeg skriver mer om min urfugl senere! Det er jo også en slags dinosaurisk ur-fugl, et første fugleeksperiment!
Fortell om ditt forhold til Tor Ulven og stykket «Skyggen av urfuglen».
Jeg fant den en dag i bokhylla uten noe forhold til Ulven, og fikk helt saudestirra fra første side. Kom såpass inn i det universet at jeg begynte å skrive litt i en stemning jeg fikk ut i fra et par sider bare. Det resulterte i «Urfuglen», som var en låt på min første plate «The Clearing». Akkurat rundt da spurte Andreas Røysum meg om å gjøre et bestillingsverk til Motvindfestivalen sitt 5-års jubileum. Så egentlig var det timingen, jeg bare fortsatte litt i den tekstlige gata og brukte «Urfuglen» som en slags overhengende tematikk i tankene. Jeg er mer inspirert av en følelse, bare oppå bølgene av Ulvens univers altså, en liten idé nok til å trigge et helt utgangspunkt og til slutt en plate. Ulven skriver som en skulptur eller et stilleben, hørte jeg noen si på radio. Jeg oppfatter diktene hans som bilder, det er en overflate man må dykke gjennom.
Hvor opptatt er du generelt av dikt og poesi?
Bøker er det mest magiske jeg vet om. Liker veldig godt det umiddelbare i det å bla opp i bøker – tilfeldig fra bokhylla for eksempel – poesi eller for tiden mer poetisk nonfiction, kortere ting som kan oppleves litt som et stykke musikk, gjerne tatt ut av kontekst, hvor det er opp til den som mottar å aktivt oppleve og ta del, ikke bare få servert. For tiden leser jeg i en samling av meksikanske Octavio Paz jeg kom over nylig, han er også kjent fra surrealismen så der er noen tråder til tidlig Ulven.
Hvordan benytter du denne kunnskapen og inspirasjonen i egen kunst?
I de periodene jeg skriver tekster så er de bøkene jeg leser oppi dagen for meg og dermed blir de med inn i musikken. Ellers når jeg spiller gitar tror jeg også jeg kan få inspirasjon i form av bøkernes holdninger og stemninger, tålmodighet, tempo eller råskap for eksempel. Alt kulmineres, men metoden min er mer intuitiv flyt og improvisasjon enn kalkulert arbeid.
Fortell om konteksten dette albumet ble til under og om ditt eget forhold til Motvind og Motvindfestivalen.
Jeg skrev mesteparten av musikken under pandemien, i Flekkefjord, på gutterommet til broren til Anja. Her måtte jeg lage min egen verden på en måte, jobba for å komme meg ut av pandemi-gråhet og kjedelig distanse til venner og medmusikere, ikke minst det at vi i miljøet ikke kunne oppleve musikk og kunst gjorde egen kreativ innsats vanskeligere. Men jeg hadde jo et prosjekt, med deadline, så det hjalp![bandcamp width=350 height=470 album=1917631362 size=large bgcol=ffffff linkcol=0687f5 tracklist=false] Så i stedet for å gå på konserter forska jeg mer i norsk post-punk tradisjon, The Beste for eksempel, og prøvde å lage en dagens versjon av noe sånt.
Jeg har spilt på Motvind helt siden begynnelsen, jeg spilte hvert år i starten, og sammen med Magnus Nergaard var vi de som hadde spilt der mest sier Røysum. Jeg syns bare festivalen er en fantastisk innsats for det kreative musikkfeltet – en festival som handler om utforsking innenfor et åpent musikalske terreng, alt fra frijazz, verdensmusikk og rock – den festivalen jeg føler meg mest hjemme i egentlig. Rota er jo politisk – de stilte spørsmålstegn ved våpenspons på jazzfestival og det støtta jeg. Det skjedde jo faktisk masse positivt (selv om partene av og til ikke håndterte det optimalt) utifra det, og jeg tror egentlig folk var mer enig enn uenig. Interessant er det nå i hvert fall, etter Ukrainakrigens start er vår generasjons anti-våpen holdninger satt på prøve. Her trengs jo det plutselig å produsere våpen liksom.. wow.
Hva skiller innspillingene fra urfremføringen på Victoria?
Ganske mye. Live på scenen er et lykkelig kaos hvor hjertet banker fort. Studioinnspillingen var mer leken og intuitiv, musikken var på det tidspunktet ganske fersk for bandet og alle kom med egen råskap og attitude og bidro kjempesterkt. Jeg måtte dirigere litt, så jeg sang inn oppå takningene – som kan kalles live-i-studio – i etterkant, også klippa jeg litt i improvisasjonsdelene før miks, men beholdt den råskapen og de intuitive bidragene vi gjorde i studio. Det var to intensive dager, i Paradiso i Oslo, og de gikk ganske smertefritt.
Fortell om albumcoveret, Annika Linn Verdal Homme som har laget det og forholdet mellom musikk og illustrasjoner.
For et fint cover hun gjorde! Jeg har aldri møtt henne, men har beundret designene over tid. Hun virker veldig kul, og spiller i Daufødt sammen med Eskild Myrvoll som jeg kjenner og har spilt litt med. Her er nøyaktig hva jeg skrev til henne, som også besvarer noe av de andre spørsmålene hva i all verden «Urfuglen» dreier seg om:
Hva er Urfuglen? NÅ DRODLER JEG BARE..
Urfuglen er et slags dagens post punk verk, inspirert av surrealistene Tor Ulven, Leonora Carrington, værdagslige (for surrealisme er bare å se innover) David Byrne og «Den bløte/myke avantgarde» som Susanne Christensen etterspør .. i motsetning til det harde marmor-maskuline (oslo?hehe) tekstene henger sammen, de handler om prosess/frykt/arbeid/ulykke/historie: Den røde rubin: drivkraft i mennesker til å lage kunst / narcissus og ekko-mytene: EKKOS EPOKE (boka til Lena Lindgren) av det sosiale spindelet / vevet vi lever i / marmor-gentrifiseringskapitalismen og en slags overgivelse til den (bjørvika) / urfuglen univers er/ser innover: inni oss som et vrengt bilde: en kyst med hardt vær, våre egnes ruiner. Stikkord:poetisk. Det motsatte av å pushe holdninger på folk, en oppdagelse av nye innvendige rom (her bor urfuglen)
Kan du til slutt velge fem låter der kombinasjonen av lyrikk og musikk er spesielt god og si litt om hva du liker ved disse?
Det blir for stort! Men jeg kan si at bøker og musikk er litt separert for meg, for tiden er jeg lei av musikk med tekst, har hørt for mye på indierock nå kanskje. Men jeg har alltid likt David Byrne sine tekster i Talking Heads, de små temaene som blåses opp, han synger om rare ting og fraserer interessant på orda. The Beste med tekstene til Sverre Knudsen var en av inspirasjonene til «Urfuglen», jeg leita etter hva som var blitt gjort i Norge av post-punk. Her hjemme har Jenny Hval sine tekster har vært inspirerende fra tidlig av, hun åpna noen dører! Ellers er jo tekstene til Bill Callahan kanskje en favoritt, og apropos pandemi-skriving så hørte jeg en del på Smog på den tiden, «Red Apple Falls»-plata avsluttes med «Finer Days» med teksten:
So I find myself
Isolated
Isolated in these fine, fine days
Christian Winther – «Urfuglen» (2022)
Sjekk også:
Christian Winther: The Clearing (Deichman: Årets album 2021, Jan-olav Glette). Christian Winther – Looking Up (Ferske spor uke 42/2021).Christian Winther – Thoughts on Blooming Things (Ferske spor uke 39/2021). Mer Christian Winther.
Sjekk også relaterte saker under, klikk «Last inn mer», og du må sikkert klikke «Last inn mer» flere ganger for å få med deg alle.
Vi har lagt til godt og vel 90 (!) mer eller mindre relaterte saker denne gang, så vi håper du finner noe interessant 🙂
Her kan du ellers søke etter og låne musikk, bøker, tegneserier og noter i Deichmans katalog