Susanna med orkestrert Baudelaire
– Mine låter har fått blomstre, folde seg ut, vibrere og leve sammen med orkesteret. Jeg hadde en hunch på forhånd ang. dette; og så for meg at det kunne bli fint. Men jeg hadde ikke den villeste anelse om hvor enormt bra de er. Opplevelsen av å spille med orkesteret, lyden av de, er noe av det største jeg har vært med på, forteller Susanna Wallumrød som slapp livealbumet «Baudelaire & Orchestra» 28. juli på SusannaSonata.
Tekst:Jan-Olav Glette / Foto: Tomas Lauvland Pettersen
Susannas «Baudelaire & Orchestra» er med sin dramatiske, effektfulle fylde og magi et høydepunkt denne norske platesommeren. Her tas låtene fra albumene «Baudelaire & Piano» (2020) og «Elevation» (2022) til nye høyder. Det atmosfæriske blir enda mer levende, medrivende og nyanserike i samarbeidet med Kringkastingsorkesteret, som først fant form med en liveopptreden på Bærum Kulturhus 20. januar, og som nå er sluppet på fysisk format.
Det er et album som virkelig får frem poenget med liveplater. Det er et album hvor enkeltlåtene tilføres noe ekstra og gir de ennå mer berettigelse. «Baudelaire & Orchestra» har gått veldig mange runder på stereoen i sommer. En av mine aller mest spilte. Her forteller Susanna Wallumrød om veien til den ekstraordinære vakre platen.
Kan du først fortelle om hvordan selve ideen om dette samarbeidet med Kringkastingsorkesteret kom til?
Selve ideen til å gjøre denne Baudelaire-musikken min med orkester oppsto ganske tidlig i prosessen med dette materialet. Jeg fikk tidlig andre bilder, inspirasjoner og så for meg at denne musikken kunne utvides til noe større. Basert på den ideen startet jeg en dialog med Kringkastingsorkesteret om dette for lenge siden, og det har vært en møysommelig vei frem til dette samarbeidet og albumet.
Hvilket forhold har du selv til KORK og innspillinger med dette eminente ensemblet?
KORK er jo en bauta i norsk kulturliv; en svært viktig institusjon for musikklivet og floraen i norsk musikk. Særlig er det et interessant orkester fordi de arbeider så sjanger-åpent, med like stor kunnskap og respekt for alle typer musikk. Det har også vært en viktig egenskap for at dette samarbeidet skulle fungere best mulig musikalsk.
Hva føler du har skjedd i møtet mellom dine låter og orkesteret?
Mine låter har fått blomstre, folde seg ut, vibrere og leve sammen med orkesteret. Jeg hadde en hunch på forhånd ang. dette; og så for meg at det kunne bli fint. Men jeg hadde ikke den villeste anelse om hvor enormt bra de er. Opplevelsen av å spille med orkesteret, lyden av de, er noe av det største jeg har vært med på.
Hvordan har du, Jarle Storløkken og Jan Martin Smørdal samarbeidet med dirigent Christian Eggen og Kringkastingsorkesteret?
Det er Jarle Storløkken og jeg som har arbeidet lengst sammen med disse arrangementene. De er laget spesielt med Kringkastingsorkesteret i tankene. Jan Martin Smørdal kom til etter hvert i prosessen. Både Storløkken og Smørdal har mye kunnskap om Kringkastingsorkesteret, ned på instrument og musikernivå. Akkurat det føler jeg har hatt mye å si. Jarle og jeg har hatt en overordnet tanke om å bruke hele orkesteret, de ulike instrumentgruppene, så mye som mulig, og lage noe som er interessant for de å spille. I bunn ligger så klart min musikk, og vi har kommunisert endel gjennom hele arbeidet om hvilke klanger, farger og stemninger vi ønsker å få frem for hver låt og helhetlig for prosjektet.
Hva har KORK tilført til disse låtene?
De har tilført mer enn jeg turte å drømme om! Farger, stemninger, tekstur og motstand.
Hvordan har du/dere forberedt orkesteret?
KORK er et svært busy orkester, så tiden er tilmålt. Man jobber den tiden man har satt av med de. Dirigent Christian Eggen hadde satt seg godt inn i min musikk og materialet på forhånd. Det har egentlig alt å si, at dirigenten er interessert og dedikert.
Hvor viktig har det vært at de har hatt forståelse av Charles Baudelaire og hans tekstunivers for å få gode tolkninger av disse verkene dine?
Jeg vil si at det ikke er så viktig hva de har hatt forståelse av på forhånd. Musikken og prosjektet formidles til orkesteret i den tiden man arbeider sammen. Der kan det være en blanding av at noen vet mye, noen lite og noen ingen ting. Musikk er et eget språk, og det som kommuniseres og utøves sammen går på tvers av akademisk kunnskap om litteratur eller diktanalyse. Heldigvis!
I hvor stor grad har orkesteret kommet inn med egne ideer og tanker om disse låtene?
I svært liten grad, om noe i det hele tatt. Orkesterets oppgave og arbeide er å spille musikken, versjonene, tolkningene, arrangementene på best mulig måte sammen med meg. I et sånt arbeide har dirigenten mye mer å si for retning og farger. Eggen gjorde en ypperlig jobb med dette!
På hvilken måte har ditt eget bilde og din forståelse av disse låtene endret seg i denne prosessen?
Oj, mitt eget bilde og min egen forståelse har endret seg mange ganger i prosessen. Ofte på måter jeg ikke var klar over. Som nevnt tidligere har det vært en lang prosess og dialog mellom Jarle og meg, hva vi ønsker å få til. Jeg kjenner musikken godt siden jeg har laget den. Samtidig så er det alltid overraskende å høre hva andre, som f.eks. Jarle og Jan Martin, oppfatter og ønsker å understreke eller fremheve i et nytt arrangement. Det har vært et kjempespennende arbeide, hvor jeg har måttet venne meg til andre vinklinger og samtidig finne ut av hvilke elementer jeg synes er essensielle for låtene.
Hva har du tatt med tilbake nå når du turnerer disse låtene uten KORK?
Det er gøy at du spør om det, fordi det føles helt annerledes å spille disse låtene nå, særlig i duo sammen med Stina på kassettspillere. Vi var hyper-inspirerte etter arbeidet med KORK, noe som blant annet har ført til at Stina har begynt å synge også, når vi spiller duo. Materialet føles mer tøyelig og dynamisk, og vi hører gjenklangen av orkesteret når vi spiller. Det er mulig den største forskjellen er for oss, og ikke nødvendigvis de som hører på. Men samtidig er det ofte slik at når jeg har gjort låter i andre arrangementer og besetninger; jeg tar alltid med meg noe annet tilbake til originalen. Interessant og veldig viktig for veien videre med musikken min.
Susanna – «Baudelaire and Orchestra» (Album, 2023)
Baudelaire and Orchestra by Susanna
Susanna – «Elevation» (Album, 2022)
Susanna – «Baudelaire & Piano» (Album, 2020)
Se resten av diskografien på Bandcamp og Discogs.
Sjekk også:
Susanna – «Elevation Extended» (Deichman: Årets album 2022, Ådne Evjen).
Susanna: «Baudelaire» & «Piano» (Deichman: Årets album 2020, Jan-Olav Glette).
Tirsdag 23. november 2021 gjestet Susanna Deichman Bjørvika med samtale om sitt utvalg av Gunvor Hofmos tekster, etterfulgt av konsert i bibliotekets øverste etasje. Susanna fremførte sangene laget av Gunvor Hofmos dikt helt solo, med piano og vokal. ‘Stor glede å være her’, sier Susanna. En stor glede at hun, og alle i publikum, er her, sier vi. En stemningsfull, nydelig konsert og ditto album.
Susanna – «Come Avalance» (Ferske spor uke 39/2022).
Susanna – «Destruction» (Ferske spor uke 17/2022).
Susanna – «Elevation» (Ferske spor uke 13/2022).
Susanna – «Ensomhet II» (Ferske spor uke 48/2021).
Susanna – «For No One» (Ferske spor uke 23/2021).
Susanna – «The Dancing Snake» (Ferske spor uke 30/2020).
Susanna – «Ecstacy X» (Ferske spor uke 3/2019).
Susanna – Låt: «Perfect Day» (Musikalske sidespor – uke 4/2018).
Sjekk også relaterte saker under.
Her kan du søke etter og låne musikk, bøker, tegneserier og noter i Deichmans katalog