Plateanmeldelse: Gabriels – «Angels & Queens»
Artist: Gabriels
Album: «Angels & Queens» (2023)
Plateselskap: Parlophone/Warner
Tekst: Jan-Olav Glette
En skive som har fått altfor lite oppmerksomhet her hjemme denne sommeren er Los Angeles-trioen Gabriels debutalbum «Angels & Queens». Den er usedvanlig behagelig å høre på, og oppsiktsvekkende bra.
I England har de vakt oppsikt med opptredener på TV-programmet «Later… with Jools Holland» og Glastonbury, og i statene har de varmet opp for Kendrick Lamar på turneer. Nå har vi lyst å se dem i Norge også. Ettersom festivalsesongen allerede er mer eller mindre over, må det vel bli en klubbjobb.
Jacob Lusks særegne falsettstemme er den bærende kraften og det absolutte senteret i musikken til gruppen. En vokal med røtter i klassiske sangere som Eddie Kendricks fra The Temptations, og også Sylvester med sin entusiasme. Det er alvor og angstfylt, og oppglødd intenst. Referansene går til Motown, og noe Philadelfia-soul. Gabriels står for en type avantgardistisk R&B.
De har skrudd sammen sin egen blanding av gospel, doo-woop og soul. Funk og disco kan også spores i kantene. Tre år har allerede gått siden vi la merke til det så vidt med tittelsporet på den første EP-en «Love and Hate in a Different Time». En nærmest tidløs, episk låt.
Arrangementene er sparsommelige, og på et underlig vis nesten storslagne og majestetiske i sin tilbakeholdne, minimalistiske form. Små detaljer blir betydningsfulle. Med strykere låter det nesten som et heftig filmscore. Musikken har en dybde og en kraft som sitter i, og gjør at man ikke blir lei disse låtene .
Nå er vi glade for å ha fått låtene samlet ett sted, etter at de fleste allerede har figurert på singler eller EP-en «Angels & Queens part 1». Gjentatt lytting gjør dem bare sterkere, de vokser på deg. Bruken av kor er mange ganger hjerteskjærende bra. Video-kortfilmen «Love and Hate in a Different Time» (2021) anbefales i tillegg. Tittelsporet er spesielt funky og bør finne plass på dansegulvene.
«Taboo» karakteriseres gjennom heftig perkusjon og tøffe blåsere. «Mama» er varm. «If You Only Knew» er en fin pianoballade, frekke «Remember Me» svinger, og har en deilig kul puls låten igjennom.
Produsentene Ari Balouzian (komponist) og Ryan Hope (filmmaker) møtte vokalisten Jacob Lusk i forbindelse med arbeid med en reklame. Lusk hadde bakgrunn som backing-sanger for Nate Dogg med InNate Praise, og vært med i American Idol uten å nå helt opp.
Da var han etablert korist for Diana Ross, Gladys Knight og korleder. Sault er en referanse. Merk dere de bemerkelsesverdige tekstene på dette verket om lyst og begjær, som koret ber ham om å holde tilbake.
«Angelse &» Queens er for bra til å bli oversett. Sjekk den ut.
Her kan du søke etter og låne musikk, bøker, tegneserier og noter i Deichmans katalog