Øya 2018 – Lindstrøm
Av: Albert Alfiler
Lindstrøm Hans-Peter Lindstrøm skulle oppsummere sin tjue-årige karriere på Sirkus lørdag kveld, og han valgte å gjøre det ved å kombinere de hedonistiske nu-disco rytmene sine sammen med tidenes tregeste ransfilm på storskjerm rullende i bakgrunnen.
Sirkus var fullstappet av danse- og skuelystne mennesker som ville se en av Norges største elektronikaprodusenter, og Lindstrøm skuffet ikke publikum. Hvordan holder du oppmerksomheten til 700 mennesker som står som sild i tønne og ikke får muligheten til å dyrke musikken gjennom vill og uhemmet dans? Jo, du gir dem en thriller på storskjerm.
Lindstrøm har hyret inn filmskaperen Kasper Häggström til å skape en visuell godbit til konserten i form av en fiksjonsfilm om et tyveri av en Vigeland-statue på tidlig 2000-tallet. Til de pumpende rytmene til Lindstrøm følger vi to tyver som går gjennom Oslos gater, åkere i Buskerud og i fjell, mens de bærer på en statue som har navnet «The Widower».
(Alle foto: Øyafestivalen/Anna Lerheim Ask)
Filmen dveler ekstremt lenge mellom sine brede utsnitt av natur og mennene som vandrer med statuen mellom seg. Det skjer fint lite annet enn vandringen, men filmen er klippet slik at den passer perfekt til settet som Lindstrøm har satt sammen for anledningen. Gjennom åtte solide spor i settet står Lindstrøm og skrur, mens filmen ender i et komisk klimaks.
Det er likevel ikke filmen som er det viktigste elementet. Det viktigste er underholdningsfaktoren fra konserten, og den er skyhøy! Jeg danser som en gal mann til klassikerne «Rà-àkõ-st» og «The Magnificent», og det er gøy å høre den nyeste singelen hans «Closing Shot» i stort format. Denne oppvisningen av Lindstrøm vil stå som en av de mest underholdende konsertene på festival jeg har hatt på lenge, med både visuell og auditiv nytelse i toppklasse. Det eneste jeg savnet var å få nok plass til å danse!
Her kan du søke etter og låne musikk, bøker og noter i Deichmans katalog