Søk Meny Lukk
Lukk
Av: geirqviller Spillelister 18. mars 2019

Ferske spor uke 12/2019

Endelig påfyll av stilsikker og sofistikert pop fra The Loch Ness Mouse! Bandet har vært aktive i over 25 år, men har stort sett vært forbeholdt de innvidde med forkjærlighet for godt popsnekkeri.
Av: Victor Josefsen, Geir Qviller, David Jønsson, Stian Bjørnsson Hope og Rolf Andersen

The Loch Ness Mouse – By Piccadilly Station I Sat Down and Wept
Endelig påfyll av stilsikker og sofistikert pop fra The Loch Ness Mouse! Bandet har vært aktive i over 25 år, men har stort sett vært forbeholdt de innvidde med forkjærlighet for godt popsnekkeri. «By Piccadilly Station I Sat Down and Wept» er en praktfull tolkning av Tracy Thorn-låten, der The Loch Ness Mouse har vervet åndsfrende Rhodri Marsden fra Scritti Politti. (D.J.)

Aiming For Enrike – Hard Dance Brainia
Denne dynamiske duoen imponerte stort under by:Larm, noe de vanligvis gjør med sine eksplosive konserter. «Hard Dance Brainia» (for én tittel!) er en oppvisning i energisk indierock goes rave, eller noe lignende. Smart og suggesterende, en umiddelbar hit. (D.J.)

You Could Be A Cop – Still The Same?
Morten Samdal fra Youth Pictures of Florence Henderson er ute med to nye You Could Be A Cop-låter, bl.a.  med Tonje Tafjord (Avind) på gjestevokal. Med «Still The Same?» har de sannsynligvis igjen strebet etter en indie-estetikk», slik de gjorde på EP’en fra 2017, godt plassert i 90-tallets emoscene. Igjen, en vinnende kombinasjon, «Still The Same?» er en låt som plasserer seg et sted mellom «Hard to Forget» og «The Roof of Your Room» fra EP’en. Den andre nye låten «Against the Bleeding Skyline» (indie/post-rock) er også nüdelig (etter hvert intens god). (V.J.)

Helgeland 8-bit Squad – Eg søng
Ny singel fra den nordnorske laptop-reggae duoen Helgeland 8-bit Squad, som beskriver låta slik: «Eg søng» er en homage til 90-tallets jungle-musikk og såvidt vi vet det eneste bidraget til jungle-inspirert nordnorsk reggae i 2019. Låten er ment for klubb og drives frem av oppkutta trommebreaks, wobble bass, og stødig toasting på kav nordnorsk. Singelen har også fått musikkvideo filmet av den eksentriske multikunstneren Jody Bigfoot i Tokyo». Jeg har stor sans for denne duoen, de får laptopen (musikken, altså) til å «sprake», låtene deres syder av liv, samtidig som de er gutsy. Ikke høres de ut som noen andre heller. (V.J.)

Holly Herndon – Eternal
Ekstatisk stemmesyntese, skimrende synter og dansbare beats. Herndon viser Bjørk-fakter på den første singelen fra den kommende plata «Proto» og det høres ikke ut som om Herndon kommer til å skuffe; hennes to siste plater var dessuten fantastiske, «Platform og Movement». Sjekk ut den skumle videoen til låta. (G.Q.)

Angel Bat Dawid – Impepho
Hektisk og stormfullt møte mellom blåsere, elektronikk og stamme-tromming. Fascinerende og småkaotisk låt der øst møter vest som høres like mye improvisert ut som den høres velprodusert. Fra debutskiva «The Oracle» ute på International Anthem. (G.Q.)

Waste of Space Orchestra – Wake up the Possessor
Her snakker vi finsk supergruppe av det interdimensjonale slaget! Oranssi Pazuzu og Dark Buddha Rising slo seg sammen i anledning fjorårets Roadburn-festival. Resultatet var Waste of Space Orchestra. Album er på vei og de har så smått begynt å slippe noen spor fra det. Dette låter nok kjent for fans av ett eller begge band. (R.A.)

Meat Puppets – Warranty
Tipper de fleste først ble kjent med Meat Puppets gjennom at Nirvana covra de i 1992 på «MTV Unplugged in New York», de var i alle fall totalt ukjente for min del før det. Alle tre låtene var fra «Meat Puppets II» (1984), og hvis Meat Puppets fremdeles er ukjente for deg, begynn der, den plata er en sann juvel! Tretti fem år senere har de selvsagt blitt voksne, ikke bare i alder, men også i stilen. Nylig utkomne «Dusty Notes» er et godt stykke fra det vindskeive og slarkete uttrykket fra 80-tallet, mer polert og stuereint, men like fullt behagelig å lytte på. Liker du The Sadies, liker du nok dette også. (S.B.H.)

Robert Forster – Crazy Jane And The Day of Judgement
For et par uker siden hadde jeg et skikkelig kick på The Go-Betweens, så filmen «The Go-Betweens: Right Here», leste den formidabelt fine boka «Grant & I», av Robert Forster, mens jeg lyttet meg kronologisk gjennom hele katalogen. The Go-Betweens er dessverre saga blott, Grant McLennan døde i 2006, men Robert Forster har gitt ut noen soloalbum, om enn noe sporadisk, årene etter kompanjongens bortgang, klassikeren «The Evangelist» (2008), den sobre oppfølgeren «Songs to Play» (2015), og nå altså «Inferno» for noen uker siden. Robert Forster var aller best med The Go-Betweens, men står meget støtt på egne bein også. Angrer fremdeles som en hund på at jeg ikke så ham på John Dee for noen år siden. 1988- En hyllest til 80-tallet Igjen! Året var 1986 (S.B.H.)

Finity – Hypestar
Det som oppstod som et bestillingsverk fra Heida K. Johannesdottir og Anja Lauvdal har nå materalisert seg i albumform. De resterende medlemmene i bandet er Torstein Lavik Larsen (trompet), Kyrre Laastad (elektronikk og knirk), Hanna Paulsberg (saksofon) og Hans Hulbækmo (trommer). Kompetent gjeng, med andre ord. Albumet «We Are the Granddaughters of the Witches You Didn’t Burn» byr på et knippe låter som best kan beskrives som dekonstruert jazz. Det er lekent og dyptsittende på én og samme tid. Albumet er ute på Jazzland og plateslippet feires med konsert på Kafé Hærverk mandag 18. mars. Det kommer til å bli snasent! (D.J.)

The Comet Is Coming – Birth Of Creation
Bare noen få pilkast unna det Finity holder på med, finner vi The Comet Is Coming. Trioen består av Shabaka Hutchings (fra Sons Of Kemet), Dan Leavers og Max Hallett, eller «King Shabaka», «Danalogue» og «Betamax» om du vil. Syrete, elektronisk jazz med brodd. Utgitt på selveste Impulse! (D.J.)

Xiu Xiu – The wrong thing
Mørk og stemningsfull ballade der croonerstemmen til Jamie Stewart trer fint frem gjennom elektronikken. Fra den nye skiva «Girl with basket of fruit», ute på Polyvinyl.  (G.Q.)

KH – Only human
Partysingle fra Kieran Hebden (Four Tet); enkel gladtekno med høy sing-a-long-faktor. Basert på et klipp fra låta «Afraid» av Nelly Furtado. Ute på Ministry of Sound. (G.Q.)

In These Murky Waters – Adventures in Central Park
In These Murky Waters er en duo fra Stockholm bestående av Ewik Rodellog Mattias Olsson. Musikken ble skrevet på gamle arkaiske keyboards og trommemaskiner fra 60- og 70-tallet som spiller spill og lyder fra film og tape. Høres ut som et minne du aldri har hatt, skriver Apollon Records, som har gitt ut plata denne låten er hentet fra, og de har et poeng; «Adventures in Central Park» er et forførende og uttrykksfullt stykke musikk. (V.J.)

Graham Hunt – 13 Places
Hunt var tidligere med i Midnight Reruns, men er nå ute med sitt første soloalbum. Marshal Crenshaw, Guided By Voices, Mikal Cronin og annen powerpopsnadder knas sammen i en uimotståelig miks. Åpningskuttet «13 Places» oser Crenshaw lang vei, noe som gleder øret stort. (D.J.)

Martina Lussi – Black opium
Mørke strenger, knitring, varme pust/syntstrømmer og beats i det nesten statiske åpningskuttet til skiva «Diffusion is a force» av sveitsiske Martina Lussi, ute på Latency. (G.Q.)

Deena Abdelwahed – Al hobb al mouharreb
Hypnotisk, slentrende og dansbar tekno fra Tunis med arabisk vokal. Låta minner litt om en moderne utgave av Transglobal Underground/Natasha Atlas. Fra den varierte skiva «Khonnar», som kom ut på InFine Music i november. (G.Q.)

Blomst – Mine Hender Brenner
Blomst er ute med sin andre plate titulert «Blomst IL». Den består av et sterkt knippe låter, som «Mine Hender Brenner», «Penger i Madrassen», «De Retursjerte» og «Boom Boom». Førstnevnte er en pulserende garasjepunkrocka sak med topp refreng. Her får Ida Dorthea Horpestadvirkelig vist hvilken rå vokal hun har. Les anmeldelse av plata. Video. Snart er de gjest i vår spalte «5 plater som har inspirert», så følg med. (V.J.)

Killer Kid Mozart – Porcelain Doll
Killer Kid Mozart er også ute med den nye plate «For the Night», som viser at nittitalls fuzz, støy og gode melodier med utspring i nittitallets alternativscene er noe Killer Kid Mozart behersker til fingerspissene. For noen dager siden kjørte vi låtpremiere på «There Is Nothing I Want More» fra plata. (sjekk relaterte saker under låtpremieren for mer Killer Kid Mozart stoff). Til denne utgaven av ferske spor kunne jeg valgt hvilket som helst låt fra plata, da alle er like gode. (V.J.)

Buffalo Tom – Birdbrain
I nevnte Killer Kid Mozart-låtpremiere sak skriver jeg at de spiller fengende, melodiøs og småstøyete fuzzpop i omtrent samme gate som Hüsker Dü, Sebadoh, Dinosaur Jr. mfl. Et annet band som renner i hu er Buffalo Tom, iallfall noe av låtene deres, som kraftpop-låta «Birdbrain» fra deres andre plate med samme tittel utgitt i 1990. Merk: På Record Store Day 13. april slippes en limited edition utgave den selvtitulerte debutplata fra 1988. Les mer på Facebook-siden deres. To knalle plater. Et av høydepunktene på debuten er «Impossible». (V.J.)

Rainforest Spiritual Enslavement – Price to pay
Én av to fine dublåter fra den nye EP’en til RSE. RSE er det mykeste, minst industrielle og kanskje også det minst interessante aliaset til Dominic Fernow (Prurient, Vatican Shadow). Man kan kanskje beskrive RSE som Gas i regnskogen; en fuktig og mettet blanding av landskapstekno og beats. «Venus flytrap exotica» ute på Les Disques De La Bretagne. (G.Q.)

 

 

Her kan du søke etter og låne musikk, bøker, tegneserier og noter i Deichmans katalog

 

Sjekk også:

Tidligere utgaver av Ferske spor

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *