Ferske spor uke 18/2020
Av: Geir Qviller, Eirik Otteraaen Ystad, Jan-Olav Glette og Victor Josefsen
Geir
Black Dresses – Damage suppressor
Weezer møter Crystal Castles i denne fine elektropowerpop-låta. Slækk og insisterende vokal dynket i fuzz, piano, trommer og synter. Fra den nye skiva «Peaceful as hell», ute på «Blacksquares».
Delphine Dora – Songe
Vibrerende, organisk og vakkert lite stykke med hviskende, drømmeaktig vokal. Fra den nye skiva «L’inattingible», ute på Three:four Records.
Arca – Nonbinary
Spenningen og de skarpe beatsene er der fremdeles, men borte er den svevende og skimrende androgyne falsettvokalen. Nå er stemmen og stemningen dypere og mørkere. En liten smakebit fra den kommende skiva.
Eirik
Ulcerate – Stare Into Death And Be Still
Ulcerate fra New Zealand leverer årets høydepunkt for min del. Teknisk death metal av høy klasse. Et rikt klangbilde, interessante harmonier, tempovariasjoner og et driv det er litt vanskelig å fatte er mulig. Dette er plate nr. 6 av bandet. De to siste har hatt samme besetning. Paul Kelland på vokal og bass, Michael Hoggard på gitar og Jamie Sanit Merat på trommer. Merat står kreditert med Engineer, Mixing, Mastering, Artwork og Layout, så her er noen som ønsker kontroll på sluttproduktet. Det er nok også en stor grunn til at sluttresultatet låter så bra. Jeg gleder meg til å sjekke ut flere av platene de har gitt ut og håper det kommer en mulighet til å få sett dem live.
Høydepunkt: Hele plata 😉
Jan-Olav
Austra – Mountain Baby
Katie Stelmanis har byttet ut alle musikerne i Austra siden forrige gang, og hennes livspartner. Mange låter på albumet tar opp oppbruddstematikken. Hennes operastemme over mørke synthrytmer er her fremdeles. På lekne «Mountain Baby» fra albumet «Hirudin», som ble sluppet på arbeidernes dag, får hun i stedet hjelp fra et barnekor og sangerinnen Cecil Believe (tidligere i Mozart’s Sister) til å dramatisere de ulike stadiene ved en separasjon.
Haram – Fear of the Arabic Language
Bandet må ikke forveksles med Washingthon D.C.-bandet som ga ut et par fine plater på midten av 2000-tallet. Libanesisk-amerikanske Nader Habibi er en viktig politisk stemme i dagens amerikanske musikkscene. Svært politiske tekster og hurtig og rå hardcorepunk sunget på arabisk om det å være fra Midtøsten, men befinne seg i ukjent land. Ep’en «ين كنيت بي ١١/٩؟? (Where Were You On 9/11?)» skal sogar ha påkalt både lokale og føderale myndigheters oppmerksomhet i statene. Haram besøkte Blitz 10. mai 2018. Lytt her.
Nick Cave – Cosmic Dancer
Det er alltid hyggelig å se ærverdige gamle Marc Bolan bli trukket frem i lyset. Til høsten kommer dobbeltsamlingen «Angelheaded Hipster». Første smakebit kom denne uken i form av vår favoritt Nick Cave sin versjon av «Cosmic Dancer» fra det klassiske T.Rex-albumet «Electric Warrior». Han gjør en overveldende, neddempet versjon, som nok vil stå frem som et høydepunkt både på den kommende hyllestet og blant ukas låter.
Nick Cave & the Bad Seeds – Hollywood (Ferske spor uke 41/2019), Nick Cave – One More Time With Feeling, Mer Nick Cave.
Fir – Summer Wasn’t There
Amerikanske Fir er noe så sjeldent som en supergruppe som faktisk er bra. Ihvertfall så liker jeg veldig godt de to låtene som ble tilgjengelig på soundcloud nylig. Gruppen består av Brent Rademaker (Beachwood Sparks, The Tyde, Gospelbeach med mer), Matt Piucci fra Rain Parade, pluss Rob Campanella (The Brian Jonestown Massacre) og Nelson Bragg fra Brian Wilson Band. På dobbelt a-side debutsingelen «Summer Wasn’t There / Winter Doesn’t Care», har de i tillegg fått med seg Allah-Las på koring. Selvsagt handler det om herlig The Byrds-inspirert melodiøs pop med utsøkte harmonier også her, selv om den andre singelsiden «Winter Doesn’t Care» mer enn antyder at det også kan være plass til litt kjølig bris den svale sommernatten.
The Soft Pink Truth – We
Soloprosjektet til Matmos’ Drew Daniel sammenfuger deep house, jazz og eksperimentell minimalisme til et lavmælt og unik lyduttrykk. «We» er et av de aller fineste sporene på det nye albumet «Shall We Go on Sinning So That Grace May Increase?», som kom 1. mai. Mye tyder på at det kan være vel investert tid å fordype seg nærmere i den plata.
Daniel Romano’s Outfit – Diamonds and Dogs
Den uhyre produktive canadieren er tilbake med ennå et album. «Content to Point the Way» er en retur til countrymusikken. «Diamonds and Dogs» er en ballade om ensomhet, som nok vil glede alle venner av både country og western. Lytt her.
Daniel Romano -Boy in a Crow-skin Cape (Ferske spor uke 14/2020), Daniel Romano – Album: Modern Pressure (Musikalske sidespor – uke 24/2017), Jenny Berkel – Album «Pale Moon Kid», produsert av Romano (Musikalske sidespor – uke 47/2016).
A.A. Williams – All I Asked For (Was To End It All)
Det var åpenbart for alle som fikk med seg hennes oppvarmingsjobber for The Sisters of Mercy i fjor høst at vi har med et ekstraordinært talent å gjøre, og hun hadde allerede da gitt ut en særdeles sterk EP. Nå er hun straks klar med debutalbumet «Forever Blue», som slippes på flotte Bella Union i sommer (3. juli). I mellomtiden har hun også sluppet EP’en «Exit in Darkness» sammen med de japanske post-rock mesterne Mono. «All I Asked For (Was To End It All)» er besnærende vakker, og kan nesten minne om en mørkere utgave av tidlig Cat Power.
Fake Names – Being There
Debutalbumet til Washington D.C.s punkveteraner med Dennis Lyxzén (Refused, INVSN, The (International) Noise Conpiracy, Step Forward, Final Exit, AC-4 med mer) på vokal slippes åttende mai. Låtskriverne Brian Baker på gitar (Minor Threat, Dag Nasty, Governemnt Issue, Meatmen etc. og nå Bad Religion) og Michael Hampton på bass (Embrace, Faith, One Last Wish, S.O.A. med mer) har skapt en skikkelig fengende skatepunklåt. Dette er den siste forsmaken før albumet lander i butikker og på strømmetjenestene. De stødige trommene er det Johnny Temple fra Soulside, Girls Against Boys og New Wet Kojak som står for. Låta tar for seg gruppepress og det å finne sin egen identitet i en stadig mer konform verden.
Being them eternally kill yourself emotionally
Being them outdated roles submit your mind to thought control
Being them the pressures on contort yourself to the con
Being them this charade fight it back and break away
No ideas and nothing to be
Destroy this culture of mediocrity
Can’t be satisfied with what we see
Not being them just being me
Not being them just being free
The Explorerers Club – Ruby
Sekstetten fra South Carolina slipper snart sitt fjerde selvtitulerte album (12. juni). Mine assosiasjoner går til artister som The Beach Boys og The Turtles. Søtladen, finstemt popmusikk med klang av sekstitall, sommer og sol. Denne låten handler om å prøve å overbevise noen som ikke er for selvsikre om at ens kjærlighet er genuin og ekte.
I know you see right through me You’re feeling like you can’t be Sometimes love is harder than the fall You make me so excited I know that you’re my kind and You’re a big girl, what can I say? Ruby let me love you Let’s get it right Yeah I want you in my life I know that you’re not sure enough You think that you can’t be loved I can see the look in your eyes I can’t blame you cuz I’ve Never felt the same way twice But now I’m looking for you tonight
Mariachi El Bronx – Loteria
Mariachi El Bronx, sideprosjektet til L.A.-punkbandet The Bronx, slapp akkurat de to samlingene «Musica Muerta Vol. 1» og «Musica Muerta Vol. 2» – en markering av Cinco de Mayo (en feiring av den meksikanske hærs seier over franskmennene i Puebla i 1862) – som samler diverse innspillinger de har gjort opp igjennom årene, men ikke har gitt ut tidligere på plate. Låten og videoen «Loteria» er en herlig amalgamasjon av tradisjonell mariachi-musikk med synkoperte rytmefigurer fremført med akustisk gitar, bongos, congas, trompeter og en rå, lidenskapelig punka vokal.
Wire – The Art of Persistence
Postpunklegendene Wire skulle egentlig ha sluppet en samling, «10:20», med løse spor i forbindelse med Record Store Day. Men pga. utsettelse kommer i stedet plata 19. juni. Vi har allerede nå fått en andre smakebit – en ny versjon av «The Small Black Reptile» fra «Manscape» (1990) har vært tilgjengelig en stund med den første studioinnspillingen av låten «The Art of Persistence», som tidligere bare har funnets som livespor på liveplata «Recycling Sherwood Forest» og som øvelseslokaleopptak på EP’en «The Third Day». Låten fra 2000 viser Wire slik vi har lært å bli glad i dem. Det er en trist, melodramatisk låt. Colin Newman synger om motstand, overlevelse og test av viljestyrke, mens låten bygger seg sakte, men sikkert ned inntil han avslutter «The Last Breath is Spent».
Wire i 40 år!, Oslo Psych Fest 2015: Wire + The King Khan & King Khan & BBQ Show, Wire – live fra Rockpalast 1979, Legendariske Wire spiller på Oslo Psych Fest – RITUAL 2015, Plateanmeldelse: Wire – «Wire», Plateanmeldelse: Wire – «Change Becomes Us».
Fontaines D.C – A Hero’s Death
Irlands fineste samtids-postpunkere (i skarp konkurranse med blant andre The Murder Capital) returnerer med albumet «A Hero’s Death» 31. juli. Låtnavnet påførstesingelen og albumet er hentet fra et skuespill av Brendan Behan om den planlagte avrettingen av en 18 år gammel person som er medlem i IRA. Men låta og albumet er ikke direkte politisk på den måten. I stedet tar den/det for seg mangelen på oppriktighet eller kjærligheten i videste forstand eller suksess og hvordan man forholder seg til det. Låta er betydelig mer bakoverlent enn vi er vant til å høre fra dem, men kombinerer dissonante gitarer og doowoop backing vokal på ypperlig vis.
Victor
Gøttemia – Untermensch
Knallåt! Fra deres nye plate «Decadence» på Tonehjulet Kräftpest. Mer skriver jeg ikke om Gøttemia her og nå siden jeg har tenkt å anmelde plata. Følg med!
Gøttemia – Total Eclipse of the Brain (Ferske spor uke 16/2020), Bredt og godt utvalg av online-konserter.
Magic Mirror – Garage
Den oslobaserte indierockkvartetten Magic Mirror har sluppet sin andre singel «Garage» fra deres kommende selvtitulerte debut EP som skal utgis 22. mai på det nyoppstartede labelet Gems. Min tidligere Deichman-kollega Lars Junge lanserer sjangeren Astro-pop for å beskrive Magic Mirrors første smakebit «Heavy» fra EP’en i hans blogg Stemmegaffel, et begrep eller en sjanger som passer enda bedre på «Garage». Magic Mirror har kommet med årets norske indie-anthem så langt. En nytelse av en låt. Det du leste nå er et utdrag av min anmeldelse av singelen, klikk på lenken under for å lese resten.
Singelanmeldelse: Magic Mirror – «Garage», Singelanmeldelse: Magic Mirror- «Spring», Singelanmeldelse: Magic Mirror – «Look Into My Eyes».
Norsk Råkk – Alarmen går igjen
Dette er første singel ut fra materialet til det neste albumet, og igjen er det Jørn Christensen som står for produksjonen. I likhet med den siste plata «Helgardert» fra 2018, er den nye singelen lekkert produsert. Alle elementene kommer til sin rett i lydbildet, f.eks. de herlige blåserne, som på tittellåta på nevnte album. Det svinger igjen som bare det av Norsk Råkk take på ska, og som tidligere er de politisk engasjert. Norsk Råkk er et band som får alt for lite oppmerksomhet i forhold til kvaliteten de leverer og har levert.
Plateanmeldelse: Norsk Råkk – «Helgardert», Norsk Råkk (Torstein Eriksen) om The Aller Værste!s klassiker «Materialtretthet», Plateanmedelse: Norsk Råkk – «Panoramaskrik», Intervju: Anekdoter og oppklaringer med «Norsk Råkk», Mer Norsk Råkk.
Bats of Congress – Taboo & Like Gold
Jan-Olav har med Nick Cave på denne ukas spilleliste, så da passer det bra å ta med Tromsø-gruppa Bats of Congress’ «Taboo», en låt i god Nick Cave-ånd, som kanskje er inspirert av andrelåta «The Carny» fra dobbelalbumet (2 12′ tommere) «Your Funeral … My Trial». «Taboo» er en ganske så mørk, stemningladet komposisjon. Jeg oppdaget Bats of Congress på «Sitte hjemme-festivalen» på nordlys.no» der de overbeviste med liveversjonen av «Like Gold», en smektende låt, så inderlig fremført at video-streamingen stopper nesten før Bats of Congress kommer i gang, men bare spol litt frem, så får du høre og se resten. Både «Taboo» og «Like Gold» er fra debutalbumet titulert «Storm».
Line Saus – Six Feet Under
Et annet høydepunkt på Sitte hjemme-festivalen» på nordlys.no er konserten med Line Saus. Hun og kumpanene åpner med låta «Six Feet Under», som er utgitt på EP’en «Down the Hole» fra 2018, det samme med neste låt i settet, «This Is My Resignation». Her er videoen til førstnevnte, solid produksjon, solid gjennomføring. Må nevne at Mark Steiner er med på den på vokal og som sidekick, og da skjønner sikkert noen av dere at uttrykket musikalsk og formmessig ligger i den mørke leia, vakende et sted mellom Mazzy Star, Nick Cave (ja, der er han igjen), PJ Harvey og americana. Line Saus er et nytt bekjentskap for meg, både live og på plate, så jeg må snart ta en lytt på det andre hun har gitt ut og på online-konserten hennes på Blå Rock i Tromsø, som du kan lese en anmeldelse av i Musikknyheter, skrevet av Ådne Evjen, som også bidrar i denne bloggen med ujevne mellomrom.
Cult Member – 400 & All Gone
Over til det tredje høydepunktet fra «Sitte hjemme-festivalen» på nordlys.no. Cult Member sin opptreden. De sprader raskt ut på scenen og kan nesten ikke vente med å komme i gang, trommisen, som så vidt kan skimtes, finner raskt sin plass bak trommesettet, de to andre plukker opp instrumentene og vokalisten sier: «Hi, we are Cult Member», fulgt av oppfordringen:»Wash your hands», før de smeller de i gang «All Gone». Jeg hadde heller aldri hørt om dette bandet tidligere, men fant kjapt ut at dette er en gjeng med erfaring, og riktig, etter å sjekket litt leser jeg Cult at Member består av medlemmer fra bl.a. Die A Legend. Siste låt ut er «400». Begge låtene er utgitt på singel og på EP’en «Yeggs».
Die A Legend – Liars (Ferske spor uke 46/2019), Die A Legend – Bloodthirst (Ferske spor uke 37/2019).
Didjits – Sweet Sweet Satan
Didjits, trioen med Rick Sims i front, feirer 30-årsjubileum for plata «Hornet Piñata», dermed tar jeg med et spor fra den plata med i ukas Ferske spor, «Sweet Sweet Satan», som åpner med kassegitar og en tekst om, tja, ta en lytt selv. Dette er intensiv og fengende punkrock med enkle, men svært så effektive riff og Rick Sims energiske lyse «hyl» inntakt. Didjits er et av mine all time favorittband innen punk’n’roll, eller punkrock om du vil. De har gitt ut utrolig mange heftige låter! Har du lyst å sjekke ut mer av dem, start med platene «Hey Judester» (1988), nevnte «Hornet Piñata» (1990) og «Full Nelson Reilly» (1991).
The Skullingtons – Highschool of the Dead
Over til helt fersk og fengende punkrock. The Skullingtons fra Hønefoss har nok lyttet en god del på Ramones og Hard-Ons mfl. De har laget en video til låta, inspirert av George A. Romeros horrorfilm «Night of the Living Dead», se videoen her. Les om Hard-Ons «What Am I Supposed to Do» & «Don’t Wanna See You Cry» i Ferske spor uke 19/2018 og «What Am I Supposed to Do» & «Don’t Wanna See You Cry» i Ferske spor uke 23/2019. Hard-Ons – forener tegneserier og musikk.
Bismarck – Oneiromancer
Jeg omtalte Bismarck fra Bergen sin andre plate «Oneiromancer» i Ferske spor uke 16/2020 og tok da med låta «The Seer» i den ukas spilleliste. I dag er det tid for den forrykende tittelåta å gjøre sin entré. Les mer om den svimlende bra plata her.
Quarter Wolf – Polish Prototype
Siden jeg først er i gang med miniomtaler av online-konserter fortsetter jeg med Quarter Wolf sin streaming-konsert. Det var en del tekniske problemer underveis, men nå ligger det et redigert opptak ute, noe slark finnes på den også, uten at det setter en demper på stemningen. Det er meget bra at DIY-aktører som Quarter Wolf og bloggen The Wilhelmsens rigger til bra greier som dette, og hva passer vel da bedre enn at konserten åpner med med låta «Rise & Fall», første låt fra duoens siste plate, som kom ut i fjor, med den like passende tittelen «DIY». Deretter følger åpningsporet «Polish Prototype» fra splitt-LP’en «Shitfaced and on Fire» & «Spread The Gospel» som de deler med White Trash Blues Band, sjekk anmeldelse her. Etter «Midnight in Oslo» spør Marius Kromvoll hvordan lyden er, hvordan det låter, han håper lyden er ok. Vel, lyden er god nok, energien til Quarter Wolf ville okke som ha tytet ut nesten uavhengig av lydkvalitet. Neste siste låt ut er «Bite Me», og avslutningslåta «An Orgy of Shocking Violence», fra plata med samme tittel utgitt i 2013, starter med en liten trommesolo av Paul Daniel. Quarter Wolf er blitt skikkelig varm i trøya, synd det er slutt, på den andre siden, duoen gir seg mens de er på topp.
Plateanmeldelse: Quarter Wolf & White Trash Blues Band – «Shitfaced and on Fire» & «Spread The Gospel», Quarter Wolf – Shitfaced and on Fire (Ferske spor uke 11/2020), Quarter Wolf – Rise & Fall og Dumbass Utd. (Ferske spor uke 14/2019), Quarter Wolf – Midnight in Oslo (Ferske spor uke 8/2019), Quarter Wolf – Shut the Fuck up and Play (Ferske spor uke 44/2018), EP-anmeldelse: Quarter Wolf – «Back to Sykkylven», EP-anmeldelse: Quarter Wolf – «Rock’n’roll Cliché», Quarter Wolf med «Fight Club»-inspirert video, Bluespunk-duoen Quarter Wolf platedebuterer, Reisebrev: Langs bluesens akse med «Quarter Wolf».
Kanaan – Double Sun, Pt. 1 & 2
På albumets to avsluttende spor «Double Sun, Pt. 1 & 2», har de hentet inn gitarhelt Bjørn Klakegg (Needlepoint, Local Store) for å ha strenger å spille på. «Double Sun pt. 1» fremstår som søkende og et sakte reisverk, mens låtens andre del er en ekskursjon ut i det åpne rom. Med motorisk trommebeat og repeterende riff, kommer bandets forkjærlighet for Neu! og andre astrale band opp til overflaten. (Fra David Jønsson sin plateanmeldelse av «Double Sun»).
Plateanmeldelse: Kanaan – «Double Sun», Kanaan – Mountain (Ferske spor uke 17/2020), Kanaan – Öresund (Ferske spor uke 14/2020), Plateanmeldelse: Kanaan – «Odense Sessions», Kanaan – Of Raging Billows Breaking The Ground (Ferske spor uke 2/2020), Kanaan – Harmonia (Ferske spor uke 36/2019).
Poing – Working Class Hero
Jeg har jo allerede omtalt en del streaming-konserter og avslutter mine bidrag til ukas Ferske spor med å anbefale Poing og Maja S. K. Ratkjes tradisjonelle 1. mai konsert og deres eminente av liveversjon av «Working Class Hero». Se konserten her. På spillelista tar jeg med samme låtklassiker, her fra Poings plate «Kapital & Moral» (2016).
Maja S.K. Ratkje – Sayago – en sådan glidende lyd (Ferske spor uke 15/2019).
På kvinnedagen i 2018 tok Classic Album Sundays Oslos lytteklubbvert Kent Horne en prat med Maja S. K. Ratkje på Deichman Hovedbiblioteket om hennes unike album «Crepuscular Hour» (2016) utgitt på rune grammofon. https://bit.ly/2KoFPcB og https://bit.ly/3eD1eNh
Og på kvinnedagen i 2019 spilte vi samme plate.
Her kan du søke etter og låne musikk, bøker, tegneserier og noter i Deichmans katalog
Sjekk også:
Tidligere utgaver av Ferske spor