Søk Meny Lukk
Lukk
Av: linneabacke Intervjuer 30. mai 2023

Linda Vidala

Tekst & foto: K Linnea Backe

Egentlig skulle jeg bare ta bilder av Linda Vidala for Deichman, men dette er en artist som er full av det kunstnere gjerne er – det som en fantastisk foto-kurator kaller «meanderings» – omveier, stier man går for å finne mer. Det var helt umulig å ikke spørre henne om veien hun har gått hittil som artist. 

– Så hvordan var veien din inn i hiphop?

– Jeg kom inn i hiphop- fra tidlig alder. Det startet med at jeg begynte å høre på Eminem, Outkast og Kanye West i tidlig ungdsomsår. Da jeg var 16 år flyttet jeg alene inn til Oslo og begynte utforske byens musikkmiljø. Det endte opp med at jeg begynte å henge i noen hiphop-studioer for å lage musikk. Den gangen gikk det i engelsk popmusikk. Jeg rappet litt, men det var mest for tull på russelåter. I 2014 var jeg med på en hiphop-skriveworkshop der vi også opptrådte med låta vi lagde. Det var da jeg innså at rap egentlig var noe jeg likte godt, og jeg stortrivdes på scenen som rapper. Så da byttet jeg ut engelsk pop med norsk hiphop, og har ikke sett meg tilbake siden.

– Hiphop kan jo føles som en slags slam-poesi – hva med skape-prosessen din, tekstlig- og musikalsk?

– Hvis jeg starter helt fra scratch på en låt, kommer gjerne rytmen i produksjonen først. Jeg finner fram til det musikalske landskapet jeg vil lage noe i. Som regel kommer de melodiske ideene underveis i denne prosessen, gjerne med et refreng. Ofte vet jeg ikke hva jeg skal skrive om før jeg lager en låt, men jeg ser at jeg inspireres av ting som skjer rundt meg i samfunnet. Enten det er rus, kjærlighet eller komiske tekster satt litt på spissen. Jeg vil gjerne at lytteren skal få noe «å tygge på» og når jeg lager musikk er det som et maleri som blir til foran meg i form av toner, rytmer og egen sinnsstemning. Uten kreativitet i livet ville jeg nok blitt veldig deprimert. Jeg trenger å skape ting utfra innfallene i fantasien min. Det er ikke viktig for meg å bli rik, berømt og anerkjent. Det viktigste for meg er å la kreativiteten forbli åpen og fri. Jeg håper dette også kan smitte over på andre jeg møter på livets vei.

– Du har et prosjekt som heter «Game» som ble til en online lyttefest…

– Låta mi «GAME» handler om hvordan vi alle spiller spill både bevisst og ubevisst her i livet. Hvordan en krangel med en kjæreste plutselig blir til et spill for å «vinne» krangelen, hvordan vi hele tiden prøver å komme oss opp og frem her i samfunnet ved å spille et slags spill. Derfor syns jeg det var en morsom tanke å arrangere en lyttefest i metaverse som en del av «gamet» rundt utgivelsen av låta. Jeg har noen high-tech-venner som interesserer seg for Metaverse-plattformen, og de hjalp meg med å bygge en egen Linda Vidala-verden i metaverse som du kan besøke for å bli bedre kjent med meg. Her lærte jeg også masse om potensiale for å la fans bli kjent med deg på en litt utradisjonell og ny måte. Det blir som en egen CD-booklet, bare mye mer omfattende og tilgjengelig 24/7 på internett.

– Jeg har også nettopp sluppet låta «UTESTEMME» som jeg har gjort med rockelegenden Ida Maria. Denne hyller kunstnerisk frihet og sosial ulydighet, noe jeg syns er viktig at kunstnere aldri slutter med. Vi må tørre å gå mot strømmen, vi må tørre å snakke om tabubelagte temaer, og vi må tørre å være oss selv. Det er lett og bli påvirket av hvordan alt skal være så «perfekt» i dagens samfunn, men alle vet jo at livet ikke alltid er en dans på roser. Jeg tror det er viktig å vise livets ulike sider, og vise at dette glansbildet egentlig bare er en fasade.

Kunst må forbli fritt og lekent, og det er nok det som er hovedbudskapet mitt med musikken min. 

– Har du møtt noen spesielle utfordringer som kvinne i hiphop-miljøet? Er miljøet annerledes nå enn det var for noen år siden?

Miljøet har blitt bedre på mange måter. Vi er flere jenter som driver med rap nå, men det er fortsatt en lang vei å gå når det gjelder likestilling.

– Det er heller ikke så mange jenter som produserer beats selv, som gjør at man ofte oppsøker andre menn i bransjen for hjelp. Det er kanskje litt lettere for jenter å komme inn i dag, da det har vært etterspørsel etter jenter i hiphop en god stund. Samtidig virker det som mange flinke jenter ikke kommer gjennom nåløyet. Vi må liksom bli akseptert av gutta først. Det er kanskje der problemet ligger. Vi begynner å bli flere, men er fortsatt ganske ensomme på hver vår kant. Gutta har som regel en hel gjeng av kompiser som backer seg. Som kvinne i hiphop-miljøet opplevde jeg før å ikke bli trodd. Det var liksom umulig at jeg hadde produsert en låt på egen hånd. Derfor tok jeg utdanning innen Musikkdesign for å vise til at jeg faktisk kunne faget mitt. Jeg husker også at jeg kjente på en stor usikkerhet når det kom til intensjonen til de jeg jobbet med i studio. Var jeg der fordi de syns jeg var flink eller var det andre baktanker som lå til grunn for at jeg ble invitert i studio?

– Nei, likestilling er fortsatt ikke et faktum dessverre, men du er jo både rapper og produsent – er dette to forskjellige roller?

– Jeg føler at de rollene er litt todelt og separerte. Som kvinnelig rapper har jeg verdi som artist og låtskriver. Som produsent har jeg verdi i den tekniske kunnskapen litt mer bak kulissene. Jeg vet ikke hvem av dem som har mest verdi. Det eneste jeg vet er at jeg selv ønsker å være involvert i hele prosessen når jeg lager en låt. Om jeg ikke har hovedansvaret for produseringen vil jeg fortsatt gjerne komme med ideer og forslag til hvordan produksjonen kan bli bedre. Samme om jeg produserer en låt jeg ikke skal rappe på selv. Da vil jeg ofte komme med feedback til artisten på tekst og melodi for å få det beste ut av låta.

– Hva betyr sosiale medier for deg som artist – er det planlagt eller tar du det på sparket?

– SoMe er alfa og omega i dagens samfunn for å knytte publikum og musikk sammen. Det er vanskelig å vise frem musikk uten å være tilgjengelig på disse plattformene. Jeg prøver å planlegge innleggene ved utgivelser, men jeg må ærlige innrømme at jeg syns det kan være vanskelig til tider. Derfor blir det noen ganger sporadisk, og noen ganger planlagt. Det viktigste for meg er at jeg kan stå inne for det jeg legger ut.

– Og hvem er de musikalske inspirasjonskildene dine?

– Jeg har blitt veldig inspirert av Nirvana, Kanye West, Timbaland og Pharell. Av kvinner har jeg blitt inspirert av M.I.A., Björk og andre artister som skiller seg litt ut. Lykke Li, Silvana Imam, lista er lang.

– Jeg husker jeg kom til å se neglene dine og tenkte; «Wow, de likner på graffiti og de er bare helt «deg».» Og så fortalte du meg at de var laget av en graffiti artist som hadde begynt med negledesign. Hva betyr det visuelle for deg som artist?

– Når det gjelder det visuelle liker jeg å bruke låtene jeg lager som et slags utgangspunkt for det visuelle. Det blir som et prosjekt låt for låt. Noen ganger blir det veldig spontant, andre ganger er det mer planlagt. Som regel har jeg en slags historie jeg prøver å formidle. På EP’en min «Halvt Thai» lagde jeg f.eks. fire mini-musikkvideoer som alle gikk inn i forskjellige stereotypiske roller med utgangspunkt i Thailand. Sånn generelt i hiphop er det jo mange visuelle uttrykk også. Noen er på biler, penger og kropp, mens andre skildrer samfunnet rett fra gata, gjerne fra en vanskeligstilt folkegruppe. Det går også mye i kunstneriske videoer, eller videoer som er laget for å sjokkere eller ta et politisk standpunkt.

– Jeg må jo tilstå at jeg har bakgrunn fra klassisk musikk – hvordan kan noen som egentlig kjenner andre sjangre best nærme seg hiphop?

– Her er det en verden av muligheter! Det finnes så mange subsjangre i rap. Noe er melodisk, noe er gangster-rap, noe er old-school, det finnes noe for enhver smak! Jeg ville kanskje begynt å høre på rap-spillelister i Spotify. Om noe resonnerer med deg, kan du like det på Spotify, og få opp lignende låter som Spotify anbefaler utfra det du liker.

Sist, men ikke minst – har du noen tips til unge artister?

Ikke vent på andres anerkjennelse. Vær deg selv, tro på deg selv og ta plass! Du er unik, og absolutt bra nok!

Trenger du studio? Hver fredag kan du få hjelp av rapper, produsent og lyddesigner Linda Vidala til å spille inn, få feedback på tekster, lære deg mixing eller lage beats. Passer for alle, uansett om du er helt fersk eller har vært i gamet en stund. Det er stor pågang for tiden, så husk å kanseller bookingen din hvis du ikke kan komme.

NÅR: Fredager kl 17 – 22

HVOR: Deichman Bjørvika. Lydrom 1, i 3 etg.

Gratis – rusfritt

For mer info:

ungdom@deichman.no

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *