Film og musikk: To sider av samme sak
Vi som jobber med musikk og film samlingene her på Deichman, har lenge ønsket å kunne vise mer av koblingene som finnes mellom disse kunstartene. En tradisjonell oppstilling i bibliotek er slik at du finner film på ett sted, og alt musikkrelatert på et annet. Men musikk og film jobber sammen, ofte uten at vi er klar over hvor mye.
Da vi utvidet vår stab med en bibliotekar som har masse peiling på begge områder, begynte vi å kjøpe inn spillefilm som har en slags kobling til musikk. Det kunne være at regissøren jobbet tett med en kjent komponist eller et kjent band, at musikken setter et spesielt viktig preg på en film, eller at soundtracket bare er så kul at det er noe av det man husker om filmen. Filmfolk som David Lynch, Quentin Tarantino og Spike Lee kan nevnes – deres arbeid er påvirket av musikk. Rock, pop og hip-hop artister har skrevet musikk som brukes i film – her er en liste over noen. Musikken av den klassiske komponisten Richard Wagner har inspirert mye filmmusikk. Stanley Kubricks bruk av eksisterende musikk (i motsetning til spesialskrevet) er godt kjent, mens det å skrive noe nytt til en film faktisk er noe helt annet enn å skrive musikk ellers – se bare på denne kursbeskrivelsen fra Berklee College of Music.
Vi har fått overraskende mange spørsmål om hvorfor disse «nye» filmene finnes i en musikkavdeling. Vi har tenkt at denne koblingen blir åpenbar når man ser hvilke filmer vi har satt sammen på denne måten. Men der tok vi feil.
Så for å gi en illustrasjon av hvorfor vi synes dette er verdt å blogge om, har vi samlet noen gode eksempler på hvor stor påvirkning musikk har på en film. Se bare på movietrailerne her, og la det overraske.