”Fra Molde til Memphis” – Et intervju med Kholebeatz
«Guilty pleasure» finnes ikke i hans vokabular.
Tekst: Anders Kranmo Smestad AKA Oral Bee / Foto: Pressebilde
- Du har produsert «Doughboy pt.2», en ny single med Bennie Franks og Memphis-legenden Project Pat. Hvordan oppstod dette samarbeidet?
«Doughboy Part 2» oppstod når jeg og Bennie Franks sendte låter til hverandre. Han likte beatsa mine, og jeg digget han. Han og Pat ville slippe to versjoner av Doughboy, og ville at jeg skulle gjøre «Doughboy Part 2», som har et hardere sound, med et mektig kor som er inspirert av Titanic-soundtracket. At Project Pat var med på låta, og likte min versjon er “WHOA”! Jeg er i kontakt med Pats management for tiden, så jeg tror det blir en låt med kun han i 2015. Men all ære til Mr. Franks for denne hook-upen.
- Hva slags forhold har du til musikken til Project Pat og Three 6 Mafia?
Jeg har digget Three 6 Mafia og Project Pat i kanskje ti år. Project Pat har et klovnete tonefall, og en sinnsykt enkel måte å skrive tekster på, noe som jeg digger med han. Er også blodfan av broder’n Juicy J, som også er en mester på enkelhet. Mine favorittlåter av Project Pat er «Rubberband Me», «Take Da Charge» og bangeren «Choose U». For meg skal rap være enkelt, fett og ha sjarm, samtidig som jeg digger produksjonen. Det klarer de brødrene der gang på gang.
- Du har også produsert for diverse Dipset-artister som JR Writer og 40 Cal. Sender du «East Coast-aktige» beats til dem eller plukker alle artister fra samme beat-meny?
Når jeg kommer i Dipset-mode, så tenker jeg ikke East Coast, jeg tenker heller filmen ROCKY IV og brass-fanfarer. Jeg prøver å sende de gutta der beats som jeg selv vil høre dem gjøre. For meg er Dipset definisjonen på musikk som får deg til å føle deg som en mester. Nå jobber jeg mest med 40 Cal, siden JR Writer soner en dom på ett år på grunn av skattesmell. Har en helt ny låt med 40 Cal som heter «Tony Soprano», en hyllest til fiksjonelle mafiakarakterer. Ellers har jeg produsert en ny låt for Agallah som heter «Gods of the Planet». Målet mitt nå er å få til noe med Cam’Ron eller Jim Jones.
[youtube width=»600″ height=»360″]https://www.youtube.com/watch?v=4BB_jME___s[/youtube]
- Både du og Kvamkollektivet er fra Molde, en by som ikke har gjort så mye ut av seg i norsk hiphop-tidligere. Har det noengang vært noe hiphop-miljø der?
Molde har alltid hatt et lite hiphop-miljø, men det har vel ikke spredt seg så mye utover Rosenes by egentlig. Erlend fra Kvamkollektivet og jeg har vært gode kompiser siden ungdomsskolen. Vi har også laget mye musikk sammen. Hele den trioen der er utrolig dyktig, og jeg blir varm i hjerterota av at de endelig får omtale, og at musikken deres sprer seg som ild i tørt gress. Når vi er inne på Molde-produsenter vil jeg også nevne produsenten Reggie Got Beats, som er knalldyktig og undervurdert. I tillegg har vi rapgruppene Apatisk Forening og JKD & The Bastards, som jeg kjenner godt og synes er flinke.
- Beatsa dine lyder «trap», men har ofte referanser til 80-tallet. Det dukker opp både Roxette-aktige akkorder og Miami Vice-synther. Er du Norges største Jan Hammer-fan?
Kanskje jeg er det? Jeg har alltid vært en 1980’s junkie. Mine favorittprodusenter gjennom tidene er synthgudene Giorgio Moroder, Dieter Bohlen (Modern Talking) og Jan Hammer. Jeg hører kanskje mer på 80s synthpop enn rap, så det er veldig naturlig at akkordene og feelingen i musikken min blir påvirket av det. Jeg har selvfølgelig «The Complete Miami Vice Series» på hylla, og mye vinyl med Hammers musikk. I Molde er 80s musikk obligatorisk på hvert eneste vors. Uttrykket «guilty pleasure» finnes ikke i mitt og mine kompisers vokabular. Min favorittutgivelse gjennom tidene er Scarface-soundtracket til Giorgio Moroder.
- Hva slags prosjekter har du på gang nå, i innland og utland?
Jeg slipper straks mixtapen Factory Sealed 3, hvor Texas-legenden Mike Jones er host. Jeg kom i kontakt med han gjennom folk fra Ice Age-klikken til Jones. På prosjektet har jeg også med meg finske Fintelligens, 40 Cal, Joey Stylez, Pimpton og mange flere. I tillegg kan jeg avsløre at jeg og Lil Wyte (fra labelet til Juicy J!) slipper en låt før jul som heter «Tennessee», en mørk hyllest til staten som har oppfostret svært mange kule rappere. Den gleder jeg meg til å få ut. Jeg og min manager Gino Bless jobber også med mixtapen «All In Vol 2», som kommer til å ha noen veldig store navn som vi ikke kan avsløre enda. AGF Music har flere prosjekter i ilden for tiden.
Her kan du ellers søke etter og låne musikk, bøker, tegneserier og noter i Deichmans katalog