Musikkspill
I anledning Nordisk spilldag 2014 er det på sin plass med en artikkel om musikkspill!
En lang periode var det spillutviklerne Harmonix og Neversoft som eide musikkspillsjangeren. Felles for spillene fra disse utviklerne var kravet til egen hardware. Både Guitar Hero (Neversoft) og Rock Band (Harmonix) ble solgt med egne instrumentpakker, bortsett fra at dette ikke var instrumenter – kun spillkontrollere som lignet instrumenter. Det finnes riktignok programvare som kan konvertere kontrollernes signaler til MIDI-signaler, men kontrollernes funksjonalitet utenfor spillet er vel mildt sagt begrenset. Men nå har bølgen av rytmespill som krever dedikerte kontrollere dabbet av. Utvikleren Harmonix har ikke planlagt noen oppfølgere av «Rock Band». Neversoft, som tok over utviklingen av «Guitar Hero» (opprinnelig utviklet av Harmonix), ble avviklet tidligere i år. Harmonix leverer fortsatt spill i rytmesjangeren, nylig ble «Fantasia – Music Evolved» sluppet til Xbox 360 og One (begge versjonene krever Kinect), og det er planlagt en oppfølger til kultspillet «Amplitude» i 2015. Mens vi er inne på rytmespill bør det også nevnes at maracas-spillet Samba de Amigo, som opprinnelig fantes i arcadehaller og på Dreamcast har blitt relansert for Wii. Wii-versjonen kommer ikke med egne maracaskontrollere (!) slik de originale utgavene gjorde, men bruker heller wii remote og nunchuk for kontrollerinput. Crypt of the Necrodancer er også verdt å ta en titt på dersom du liker rytmespill. Spillet går ut på å hoppe og danse i takt med spillets musikk mens du beveger deg gjennom huler og slåss mot drager, skjeletter og andre monstre. En fullt spillbar versjon ligger ute for salg, men spillet er fortsatt under utvkling.
Andre spill på markedet krever i likhet med Rock Band og Guitar Hero en god rytmesans, men stiller også krav til spillerens musikalitet. Sonys karaokespill SingStar krever egen hardware for å spilles, men istedet for å sende deg til nærmeste butikk for å kjøpe USB-mikrofon har Sony utviklet en egen app til Android og iOS. Appen gjør telefonen eller nettbrettet ditt til en mikrofon som kommuniserer med spillmaskinen din over WiFi. Smart. UbiSoft har også kommet seg inn på markedet for musikkspill; Rocksmith lar deg bruke en hvilken som helst gitar med jack-utgang som kontroller. Så lenge du kjøper spillutgaven som inneholder den nødvendige kabelen (1/4″ jack til USB) kan du spille. Rocksmith blir hyllet som en god læringsplatform i tillegg til å være «the real Guitar Hero».
Din egen musikk som levelgenerator
Rock Band, Rocksmith og lignende spill fungerer fint som rene musikk- og rytmespill, men for å si det på dårlig norsk: what they program is what you get. Musikken i disse spillene er forhåndsbestemt av utviklerne, og du har ikke noe kontroll over innholdet selv. Heldigvis finnes det spill der din egen musikksamling står i fokus. Etter en litt uventet suksess med rytmespill til PlayStation («PaRappa the Rapper» hvor du spiller en rappende hund og «UmJammer Lammy» om et venstrehendt gitarspillende lam (!)) ble japanske NanaOn-Shas «Vib Ribbon» sluppet på det europeiske markedet i 1999. I spillet er du en kanin som passerer hindre i takt med musikk. Enkelt og greit. Spillet har en enkel grafikkstil, visstnok fordi mesteparten av PlayStations kapasitet blir brukt til å analysere musikken. Brettene du får spille er nemlig generert ut fra musikken, og du kan bytte ut spilldisken og sette inn dine egne CD’er. Lyst til å gjøre «Chop Suey» av System of a Down til et spillbart brett? Ikke noe problem:
https://www.youtube.com/watch?v=vOqCJrAK70g
Vib Ribbon ble nylig relansert på PlayStation Store i PSOne Classic-serien.
AudioSurf fortsetter der Vib Ribbon slapp, med brett generert av musikken spillet blir fòret med. I motsetning til Vib Ribbon trenger du ikke bytte CD for hver gang du vil bytte artist, siden spillet har en browser som lar deg åpne lydfiler fra harddisken din. AudioSurf lar deg ikke styre en strektegning av en kanin som i Vib Ribbon, men heller et futuristisk kjøretøy ikke ulikt kjøretøyene i Wipeout og F-Zero.
Spillet har en drøss med modi, og skifter karakter ut fra hvilket kjøretøy du velger. For de som ønsker litt konkurranse har spillet highscore-lister (globale og nasjonale) for alle sanger som har blitt spilt verden over, og du kan be om mailvarsel for hver gang noen har klart å stjele førsteplassen din. Erfaringsmessig er det vanskelig å holde lenge på førsteplassen på hva som helst av Metallica, mens sanger av Gry Jannicke Jarlum er langt enklere.
Innovativ bruk av CD’er
Vib Ribbon er ikke det eneste spillet som krever hyppige bytter av CD’er. I 1997 ga japanske Tecmo ut Monster Rancher, et spill der CD’er ble brukt for å generere karakterene i spillet. I Monster Ranchers univers har Gud stengt alle verdens farlige monstre inne i Disc Stones, og det er opp til deg å sette dem fri. I praksis vil dette si at du setter inn en Disc Stone (eller CD, som det ofte kalles i vår verden) i spillmaskinen, og monstret som er sperret inne blir sluppet fri i spillverdenen. Det er opp til spilleren å avle og trene opp disse monstrene, som i god japansk spilltradisjon elsker turbaserte slåsskamper. Siden monstrene blir generert ut fra innholdet på en CD, kan spillet brukes til å avslutte musikkrelaterte diskusjoner en gang for alle. Hvilken plate er best, «The very best of the Bee Gees» eller «Nevermind«? Slipp monstrene løs og la dem avgjøre det selv.