Søk Meny Lukk
Lukk
Av: aslaugok Anbefalinger 11. august 2017

Øya 2017 – Sampha

sampha---ya-17_36088269020_o

Tekst: Aslaug Olette Klausen Foto: Tor Orset

To låter er spilt. Det skulle ta halvannen av dem før Sampha såkalt trøkket til og tok eierskap over så vel scene som større deler av teltet.

Den soulmyke stemmen liksom bare hvisket om de mer bevegende retninger den kan ta. Neo-soulen lød hverken ny eller sjelfull. Det gjør det rett nok ikke riktig nå heller, men han er etter den famlende starten blitt mer til stede både i egen vokal og egne hoppende moves. Sistnevnte rytmiske kroppsbevegelser er også noe som speiles av stadig flere rundt meg.

Inntil han tar balladegrep, og lar stemmen tale emosjonelt smøremykt for seg selv over tangentene.

Jeg skal ikke lovprise de lyriske vendingene for mye, falsetten derimot, når den treffer, høres det om ikke annet så pent ut at selv det banale blir noe som ligner meningsfullt.

Med hardere, bredere, påfyll av elektroniske rytmer, er det heller ikke bare ment for sjelen, det handler vel så mye om kropp, og det å røre (på) den.

Hans kjærlighetserklæring til sitt instrument No Ones knows Me Like The Piano er akkurat så sår, så vemodig, så finstemt fremført at kontrasten til den nå åttehendige semiorganiske trommingen blir ennå herligere oppstemt.

I det hele tatt er tempoet, balanseringen mellom det myke, det inderlige, det utadvendte og kroppslige mellom de ulike låtene så velregissert at det er lett å glemme at låtene i seg selv har noe mer varierende kvaliteter. Men i blant er det jo konserthelheten som teller.

Og her teller den nok.

sampha---ya-17_36088268420_o

sampha---ya-17_36088268700_o

sampha---ya-17_36088269610_o

sampha---ya-17_36088269920_o

sampha---ya-17_36347801301_o

 

Du kan lese mer om musikk, samt poesi og journalistikk på skribentens blogg AslaugOk

 

Her kan du søke etter og låne musikk, noter og bøker i Deichmans katalog

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *