Topp tre – vrakede Bond-låter
Ikke alle bidrag når opp når man skal bestemme Bond-låta.
Tekst: Frank Michaelsen
1. Alice Cooper: The Man With the Golden Gun (1974)
Paul McCartney and Wings sin «Live and Let Die» (1973) viste at rock fungerte i Bond-sammenheng. En av dem som lot seg inspirere var Alice Cooper. Hans modige forsøk ble desseverre vraket til fordel for den litt mindre farlige versjonen til artisten Lulu. Vurder selv om Coopers skrekk-rock egner seg for Bond. Låten ble gitt ut på det siste albumet til Alice Cooper-bandet; «Muscle of Love«.
2. Johnny Cash: Thunderball (1965)
Forsøket til Mannen i sort. Et godt forsøk, men Bond-produsentene anså bidraget som for tregt til deres spenstige actionfilm. Noe de forsåvidt må gis rett i. Men Cash skal ha for at han inkorporerte filmens handling i sangteksten. Til og med undervanns-greiene synges det mollstemt om.
3. Anthony Newley: Goldfinger (1964)
Denne var nær ved å bli valgt foran Shirley Basseys nå ikoniske versjon. Hennes eksplosive tolkning (med John Barry-arrangert messingsblås) satte malen for Bondmusikk. Men Anthony Newleys lette, kabarèt-aktige hviskejazz er heller ikke helt off.