Rytmisk slektsforskning
Liker du hip hop? Liker du tegneserier? Vel, i så fall har jeg gode nyheter! Ed Piskors serie Hip Hop Family Tree er en gjennomgang av musikksjangerens tidlige historie.
Tekst: Tarjei Werner
Foto over: Ed Piskor, boingboing.net
Serien strekker seg fra midten av 70-tallet, hvor vi introduseres for pionerer som DJ Kool Herc, frem til tidlig 80-tall, hvor blant andre Run DMC innevarsler New School-epoken. Serien, som publiseres ukentlig på bloggen Boing Boing, finnes nå utgitt i to samlealbum, med flere bind planlagt.
Gode, gamle dager
«Man skal ikke lese så langt i Hip Hop Family Tree før man skjønner at Ed Piskor er en mann som vet hva han snakker om.»
Man skal ikke lese så langt i Hip Hop Family Tree før man skjønner at Ed Piskor er en mann som vet hva han snakker om. Tegneren har vært en svoren hip hop-fan siden 80-tallet, og viser sin kjærlighet til sjangeren ikke bare gjennom historiske kunnskaper, men også ved presise gjengivelser av visuelle detaljer: Roland TR-808-trommemaskiner, Adidas Superstar-sko, platespillere, miksepulter, t-banevogner og alskens mulige og umulige frisyrer er med på å skape et troverdig tidsbilde. At tegnestilen er inspirert av serier fra den aktuelle perioden gir det hele en nostalgisk undertone.
New York, New York
Vi møter sentrale figurer som Russell Simmons, Sylvia Robinson, Afrika Bambaataa og Grandmaster Flash, i tillegg til en rekke mindre kjente navn. Men på mange måter er det New York, sjangerens fødested, som er seriens hovedperson, selv om fortellingen også tar noen avstikkere til Los Angeles, London og andre steder.
«Om serien har en svakhet, må det være at den kan bli vel nærsynt på nerdete detaljer, slik at de store linjene blir litt diffuse.»
Piskor forsøker ikke å strukturere handlingen i form av noe egentlig plott, men lar heller en rekke episoder utfolde seg organisk. Om serien har en svakhet, må det være at den kan bli vel nærsynt på nerdete detaljer, slik at de store linjene blir litt diffuse.
Det store bildet
Selv om rappere og DJ-er står i sentrum, vises også andre sider ved hip hop-kulturen, som breakdance og grafittimaling. De sentrale 80-tallskunstnerne Jean-Michel Basquiat og Keith Haring opptrer i serien. Det samme gjør filmskaper Charlie Ahearn, mannen bak filmen Wild Style. Vi møter også mange kjente ansikter før de slår gjennom, blant andre Beastie Boys mens de fremdeles er et pønkband, Chuck D mens han studerer grafisk design og Ice-T mens han fremdeles livnærer seg som banditt.
Vi avslutter med en klassisk rap battle (som også finnes gjengitt i serien):