Om språkform, tekstlig innhold og lydene i Solefalds «Norrøn Livskunst»
Solefald er en duo som består av to kjente navn på den norske (og ikke bare den) metallscenen: Cornelius Jakhelln og Lars Are Nedland. Den førstnevnte er dessuten kjent gjennom en rekke bøker, hvorav en del henviser til den norrøne mytologien. En av bøkene er en diktsamling utgitt under tittelen Trisyn og denne utgjør delvis den tekstlige basen for platen Norrøn Livskunst (2010).
Bortsett fra historiske og mytologiske referanser hentyder tekstene også til aktuell problematikk som har med politikk og samfunn å gjøre. De norrøne gudene står her side ved side med svartedauden, krisen på Island, popkulturen og eukalyptustrærne i en søramerikansk japansk hage. En fin, forfriskende blanding. En av de mest fengslende tekstene er ”Waves Over Valhalla (Icelandic Odyssey 3)”. Den får meg umiddelbart å tenke på den engelske forfatteren Neil Gaiman og hans American Gods. Den desperate Oden bestiller et glass whisky, forteller om Ragnarok og om sin kompliserte eksistens. Hos Solefald kan alt skje. Ja, bortsett fra en ting kanskje – at det blir kjedelig.
Alt er viktig her: språkformen, de grafiske elementene, det tekstlige innholdet og selve lydene.
Nå har jeg blitt litt tekstfiksert, men det er umulig å la det være når man har gode sangtekster. Musikken da. Prøver man å sammenlikne den med teksten, merker man før eller seinere at til tross for all sammenrøring, er ordet ”harmoni” meget passende. Det eklektiske i lydene uttrykker seg i kombinasjonen av svartmetall, jazz, elektronisk og litt klassisk musikk. Aggressive skrik blander seg med rolige deklamasjoner, storslåtte passasjer følges av asketiske moment. Av og til er det teatralsk og ofte er det infernalsk.
Solefald har skapt en plate som gjerne kan kalles som total. Alt er viktig her: språkformen, de grafiske elementene, det tekstlige innholdet og selve lydene. Prøv gjerne Norrøn Livskunst – svartmetall kan virke farlig men vær ikke redd. For slik som bandet sier: ”me spelar svart metall, men spiller ikkje blod.”
Her kan du søke etter og låne musikk, bøker og noter i Deichmans katalog
Saken er tidligere publisert på Sandnes bibliotek sin blogg Bokgauken
Tekst og foto: Sebastian Jazdzewski